Zondag 14 februari vertrekken we naar het zuiden. Via Parijs naar Bert en Christien in Cognac-la-Fôret in de buurt van Limoges. Onze eerste stop staat gepland op camping Ile de Boulancourt in de buurt van Etampes en Pithiviers. De eerste dag rijden we vooral snelwegen; het is zondag en we hopen dan lekker op te schieten.

Week 1

Zondag 14-02-2016

Vertrek Spijk 19545 km

Aankomst Boulancourt 20080 km

Gereden 535 km

In verband met de vorst had ik geen water in de camper gedaan; vanmorgen dacht ik dat wel te kunnen doen, maar direct werd de vorstbeveiliging weer geactiveerd. Dus vertrokken we rond 10 uur zonder watervoorraad in de tank, maar met water in de flessen. De route van vandaag werd mede bepaald door het feit, dat er in Frankrijk maar weinig campings open zijn. We kozen ervoor tot onder Parijs de autoweg te nemen tot de afslag naar de gekozen camping Ile de Boulancourt. Het was tot Parijs heerlijk rustig op de weg; Antwerpen was een makkie. Net over de Franse grens hebben we lekker een broodje gezond en filet Americain gegeten bij een nieuwe Delifrance. Voorheen was daar alleen een hotel met een parkeerplaats; we zijn daar vroeger toen we met Addy en Ron naar Valras-Plage reden, ook gestopt. Vanaf daar werd het ook droog. Parijs op zondagmiddag was toch erg druk; misschien door Valentijnsdag? Rond half zes kwamen we bij de camping aan; de receptie was nog open en de eigenaar liet ons het verwarmde toiletgebouw zien en wees ons ons plaatsje. Er stond al een camper en een caravan op het verharde terreintje; de camping was door de regen erg drassig en daar konden we dus niet op. We aten ’s avonds bami met saté en keken naar 2 afleveringen van een nieuwe serie Jordskott. We hadden nl. geen beeld op de schotel; te veel bomen. Er was wel prima wifi op de camping voor €1 per dag. Via teletekst snel gezien dat Feyenoord weer verloren had, dus Studio Sport kijken zou toch deprimerend geweest zijn. Morgen gaan we verder naar Bert en Christien in Cognac.

Maandag 15-02-2016

Vertrek Boulancourt 20080 km

Aankomst Cognac-La-Foret 20450 km

Gereden 370 km

Rond half negen werden we wakker; theewater opgezet, croissantjes gebakken en rustig opgeruimd.

Nog even een kop koffie gedronken en rond 10 uur vertrokken we. Eerst richting Pithiviers, waar we nog even hebben getankt en een boodschapje hebben gedaan bij de Lidl. Het weer was beter dan gisteren; het zonnetje kwam er lekker door en onderweg had je regelmatig de zonnebril nodig! Net boven Orléans zijn we de tolweg A71 opgegaan tot Vierzon; dat schoot lekker op! Daarna de tolvrije A20 tot Limoges en het laatste stukje binnendoor tot Bert en Christien. De poort stond al open en dus reden we direct met de camper naar boven. We zetten decamper op het vergrote terras met uitzicht op de Blue Mountains, zoals Bert ze noemt. Christien was slecht ter been; ze had haar knie overbelast met het hout slepen in het bos. Het zag er in het bos erg opgeruimd op; een heel verschil met de eerste keer dat we daar waren. In de serre hebben we heerlijk koffie gedronken; Christien had appeltaart gebakken met verse noten; die was heerlijk. We hebben lekker geborreld en bijgepraat. Al snel werd duidelijk, dat we 2 nachten hier zouden blijven; konden we even boodschappen doen en Heleen wilde nog even naar de Cache-Cache natuurlijk! Ik moest nog even kijken naar de tv van Bert; het opnemen wilde niet meer lukken. Ook de Samsung tablet had kuren en moest “behandeld” worden. Ook moesten we even kijken naar het plankje onder de koelkast; de bevestiging van de steuntjes bleek te licht te zijn. Samen hebben we het opgelost door twee latjes onder de plank te bevestigen met lijm en schroefjes. We aten vandaag uit de frietpan; eigen gemaakte bitterballen, loempia’s en frietjes. Het waaide erg uit het noorden; recht op de camper. De temperatuur ging ook flink naar beneden. Het werd vannacht onder nul! We hadden dus de kachel maar aangelaten en toen we naar bed gingen, was het aangenaam in de camper. ’s Nachts laten we de kachel altijd uit en het werd echt koud! De sprei was niet voldoende over de dekbedden. De noordenwind was ook duidelijk aanwezig; we werden er een paar keer wakker van, maar de camper was erg stabiel! Ook hadden we vandaag nog contact met Elly en Piet; die hebben pech met de camper; de versnellingsbak is defect en vandaag moest de camper naar de garage; de dealer en de verzekering zouden vandaag contact opnemen met de garage; de camper wordt gerepatrieerd en Elly en Piet krijgen een leencamper aanstaande vrijdag. We zullen zien of we ze nog kunnen ontmoeten in de buurt van Valencia.

Dinsdag 16-02-2016

Rustdag in Cognac; ’s morgens eerst lopen met Bert naar de camping om de kat te voeren en de camping te controleren; daarna ontbijt/lunch bij Bert en Christien en daarna zijn we met Bert naar het winkelcentrum gegaan. Christien bleef thuis ivm haar knie en ze hebben twee weken het hondje van de buren van de camping om op te passen; Sjors een Jack Russell, een schat van een hond! Heleen vond natuurlijk een aantal shirtjes in de opruiming; we hebben nog een nieuw tafelkleedje voor de camper gekocht; het oude was nog in de tinten van de vorige camper en dat kon dus eigenlijk niet meer. Ook kochten we nog eierdopjes voor Christien; die had ze nog niet! ’s Middags zijn we met Sjors gaan wandelen en hebben vanaf de weg nog een fotogemaakt van de camper bovenop de camperplaats bij Bert en Christien. Later hebben we de klusjes gedaan in de camper en voor Bert. Nog even wat series op de harde schijf gezet en heerlijk lasagne gegeten. ’s Avonds heerlijk bij de houtkachel gezeten, gezellig gepraat en natuurlijk hoort daar een drankje bij. Omdat het vannacht weer zou vriezen, hebben we een extra slaapzak meegekregen; die kwam inderdaad goed van pas!

Woensdag 17-02-2016

Vertrek Cognac-La-Foret 20450 km

Aankomst Montgeard-Nailloux 20816 km

Gereden 366 km

We werden vandaag weer rond kwart over acht wakker; we hadden het niet koud gehad door de

slaapzak! De camper was aan de buitenkant bevroren; de zon kwam al snel op en toen ontdooide de camper vrij snel. Na de thee en de croissant in de camper, hebben we nog koffie gedronken bij Bert en Christien en toen zijn we vertrokken richting Toulouse; net onder Toulouse was er weer een camping open. We besloten de tolweg te nemen om zo snel mogelijk in Spanje te komen. Frankrijk zou nog enkele dagen slecht weer hebben. Onder Toulouse zijn we van de tolweg afgegaan en binnendoor verder gereden naar de camping. Het was onderweg redelijk weer; de zon scheen en Heleen ging zelfs zo ver, dat ze haar warme trui uittrok en in haar topje in de camper zat! We tankten nog even een halve tank diesel, want in Spanje is de diesel nog goedkoper. Ook liepen we nog even de Intermarche in voor een belangrijke boodschap; we hadden nl. geen afwasborsteltje! De camping lag een eindje van de snelweg af aan een stuwmeertje. De camping was ook zo drassig, dat we op de camperplaats moesten staan, maar dat was geen probleem; er was ruimte genoeg en er was stroom. We zijn eerst nog even gaan lopen rond de camping. De watertank gevuld, want het zou niet meer vriezen! ’s Avonds hebben we heerlijk hamburgers met gebakken krieltjes en sperzieboontjes gegeten. Nu konden we wel tv kijken; Nick en Simon in Las Vegas en Floortje naar het eind van de wereld! Morgen gaan we naar de camperplaats in Palamos.

Donderdag 18-02-2016

Vertrek Montgeard-Nailloux 20816 km

Aankomst Palamos 21126 km

Gereden 310 km

Het had afgelopen nacht toch weer wat gevroren, maar de vorstautomaat was niet geactiveerd; de watertank was dus nog gevuld. Na de thee met croissants even een ochtendwandeling naar de ezels, waar overigens gemeenteambtenaren een boom aan het omzagen waren; deze viel precies over de toegangsweg naar de camping, maar gelukkig was daar een parkeerplaats, zodat auto’s er omheen konden rijden, want het opruimen duurt bij gemeenteambtenaren natuurlijk nog wel even….. Daarna opgeruimd en na de koffie rond 10 uur vertrokken richting Carcassonne; nog steeds even over de parkeerplaats, want de boom was nog niet weg. Het eerste stuk gaan we over de Route National die strak langs de Autoroute ligt. Bij Carcassonne was een splinternieuwe Hypermarche van Carrefour. Werkelijk een prachtig centrum met een enorme supermarkt. Via het middenpad is de strategie

in een nieuwe winkel; zo vind je alles wat je nodig hebt. Daarna verder richting Narbonne; een aantal km voor Narbonne zijn we toch naar de Autoroute gegaan; in een dorpje hebben we op de parkeerplaats van een Lidl geluncht; eerst nog een paar boodschappen gehaald die we in de Carrefour niet konden vinden. De parkeerplaats was trouwens afgesloten met een slagboom; als je iets gekocht had kreeg je de code om er weer uit te kunnen! Handig! Al snel waren we op de autoweg; een stukje de “Entre deux mers” en daarna verder naar het zuiden, de Languedocienne richting Spanje. We passeerden 3 prachtige donkerblauwe vrachtwagens van Toro Rosso, het team van Max Verstappen. Bij Figueras de Autopista verlaten en verder binnendoor gereden naar Palamos. De camperplaats lag prachtig tegen een helling met verschillende plateaus. De receptie was niemand, maar er kwam een

vriendelijke Fransman om uit te leggen, dat je gewoon een plaatsje mocht zoeken en je na 5 uur mocht inschrijven. Dat hebben we dus gedaan; we zijn op het bovenste plateau gaan staan met uitzicht op zee! Daarna zijn we naar het centrum gewandeld; langs campings en de jachthaven kwamen we in de buurt; even zoeken en gevonden. Gelijk een leuke kaart voor Bibi gekocht. De winkels zijn tussen 14.00 en 17.00 uur dicht!! Iets om rekening mee te houden dus. Op de heenweg hadden we een bordje Hopital CAP zien staan vlakbij de camperplaats; op de terugweg hebben we die richting dus aangehouden en goed uitgekomen! Terug op decamperplaats eerst even aangemeld voor 2 nachten; lekker een drankje genomen en later macaroni met kaas en uien gemaakt.

Vrijdag 19 februari 2016

Rustdag inPalamos; ’s morgens lekker in de zon koffie gedronken, naar de Mercadona gelopen voor de boodschappen, naar het strand gewandeld, koffie gedronken in de zon op de Boulevard, bij de receptie aangegeven dat we nog een dag langer willen blijven; de actie is nl: 3 nachten betalen = 4e nacht gratis; het bevalt hier prima, dus doen we dat! Elly en Piet hebben hun "leencamper" binnen. We hopen ze binnenkort te ontmoeten.

Zaterdag 20 februari 2016

Rustdag in Palamos; ’s morgens weer lekker in de zon koffie gedronken, weer naar de Mercadona gelopen voor de boodschappen, een wasje gedaan, in korte broek heerlijk zitten lezen in de zon, naar de stad gelopen, de Boulevard een stukje uitgelopen, lekker op een bankje in de zon gezeten, op een terras bij de haven koffie en een wijntje en een biertje gedronken in de zon. Er was dit weekend een internationale zeilwedstrijd http://www.palamosoptimisttrophy.org/en/default/races/race ; er deden maar liefst 527 zeilers mee, uit allerlei landen, maar niet uit Nederland. Een prachtig gezicht in de volle zon op de Middellandse Zee. De winkels waren ook op zaterdag ’s middag dicht; Heleen zei dat het dus niet gek was dat het in Spanje wat minder gaat! Terug op de camperplaats een (paar) drankje(s) en daarna het avondeten gemaakt; een verse “eenpans” maaltijd met ui, champignons, rode paprika, kip en een salade. De vaat gedaan, koffie gedronken, “Weet ik veel” en “All you need” gekeken.