September-oktober 2016

Vertrek Spijk  29052 km

Aankomst Wertheim 29559 km

Gereden  507 km

We zouden gisteren vertrokken zijn, maar de timmerman zou komen om de serredeuren te repareren, Spijk speelde zijn eerste wedstrijd tegen Arkel en Bibi en Evie wilden nog een middagje naar ons toe komen. De timmerman belde vrijdagavond af, SVS’65 won met 2-0 van Arkel en met de twee meiden was het erg gezellig. Dus vertrokken we zondagmorgen rond 10 uur. Eerst nog even tanken en dan de autoweg op tot het eindpunt. Saai, je ziet niet veel, maar je schiet wel op en dat was voor de eerste dag de opdracht. Onderweg werd het steeds warmer, de temperatuur steeg tot 32 graden; we zouden op de CP van Erwin Hymer World gaan staan, maar omdat dat een grote parkeerplaats is en er geen schaduw is, besloten we onderweg naar de CC Camping Bettingen te gaan; deze lag op 500m van de autobahn bij Wertheim. Ook waren er veel werkzaamheden op de weg, op zondag gelukkig geen vrachtwagens, die staan allemaal geparkeerd op de parkeerplaatsen, dus soms moet je zoeken naar een plaatsje.Voor Wertheim hebben we ruim een half uur in de file gereden; we waren dus blij op een camping aan het water te staan met heerlijk schaduw en gras onder de voeten. Het was er nog best druk; de rivier werd druk bevaren door campinggasten met hun eigen boot, die later weer uit het water gehaald moesten worden en de cruise-schepen kwamen tot ’s avonds laat langs gevaren. We aten nasi met kipsaté; buiten koken was geen probleem. ’s Avonds hebben we Studio Sport gekeken en heerlijk een rondje gelopen in de omgeving; het wordt ’s avonds al snel donker; het was al bijna donker toen we terug kwamen. We hebben nog even langs de rivier gelopen en er kwamen nog 2 cruise schepen langs. Morgen rijden we tot de Oostenrijkse grens in de buurt van Passau.

Maandag 12-09-2016

Vertrek Wertheim 29559 km

Aankomst Bad Birnbach 29953 km

Gereden 394 km

We hadden stroom op de camping en wel 16 amp, dus konden we thee zetten en croissants bakken tegelijk! Nadat we opgeruimd hadden en koffie hadden gedronken, reden we rond half elf weg richting Passau. Weer een dagje autobahn en werkzaamheden, maar nu met vrachtwagens, wat wel een verschil was. Maar we schoten toch heerlijk op en na de lunch op een parkeerplaats onder bomen, reden we verder. Voor Passau gingen we van de weg af om zo’n 20 km verder in Bad Birnbach te overnachten. Het was een camping met voor de poort een paar camperplaatsen. Eerst bekeken we de camping; op gravel en bomvol Kur gasten; er was nl. een Kur bad op de camping. Uiteindelijk besloten we toch op de CP te gaan staan; de camping had geen CC prijs en de CP kostte €12,50 inclusief stroom! We stonden er prima, mochten de toiletten van de camping gebruiken, aten tartaartjes met gebakken aardappeltjes en doperwtjes met worteltjes en liepen iets eerder dan gisteren nog een rondje door het dorpje en keken nog wat tv. Morgen gaan we Oostenrijk door en dus hadden we getankt en een Vignet voor Oostenrijk gekocht.

Dinsdag 13-09-2016

Vertrek Bad Birnbach 29953 km

Aankomst Unterschwarza 30295 km

Gereden 342 km

Heleen was vandaag jarig en dus stroomden de appjes binnen. Toch handig dat internet op je telefoon in het buitenland! Natuurlijk ontbijt op bed (overigens krijgt ze dat eek dag!) en na de koffie reden we richting de Oostenrijkse grens. We reden vandaag ook nog autoweg; met erg veel tunnels variërend van enkele honderden meters tot 10 km bij Graz. We schoten weer goed op en waren al voor drieën in Unterschwarza. We zochten eerst nog even een winkel en vonden die in het dorp; een echte dorpswinkel waar we het nodige konden kopen. Terug naar de CP gereden en daar werden we vriendelijk ontvangen aan de keukentafel buiten onder een boom. We schreven ons in en werden door de eigenaar rondgeleid. We kozen een plaatsje en dronken thee in de schaduw van de camper. De plaatselijk tennisbaan lag tegenover ons er daar werden vanaf een uur of vier nog wedstrijden gespeeld in ruim 30 graden; zij liever dan wij, maar het waren wel de jaarlijkse clubkampioenschappen! Lekker een biertje en een wijntje, want tenslotte ben je maar eenmaal per jaar jarig! Voor het gemak aten we de andere helft van de nasi, maar wel met nieuwe saté natuurlijk.

’s Avonds liepen we ook hier een rondje door de omgeving; het lijkt wel iedere dag sneller donker te worden, want we kwamen nu in het donker terug bij de camper. Er stond gelukkig wel overal verlichting! We hebben vandaag geen tv; er staat een boom voor en we kijken ’s avonds twee afleveringen van het eerste seizoen van Happy Valley; dat moest een mooie serie zijn volgens Kevin. Het speelt in Engeland en het is inderdaad een mooie serie! Heleen werd trouwens vanmiddag toen ze op blote voeten voor de camper liep al snel tussen haar tenen gestoken door een klein wespje; ze heeft de angel er direct uitgetrokken, maar ze heeft er de rest van de week last van gehouden; ze is een beetje allergisch voor steken; vaak koelen in een koude emmer water dus en anti-jeuk smeren!

Woensdag 14-09-2016

Vertrek Unterschwarza 30295 km

Aankomst Zagreb 30453 km

Gereden 158 km

Nadat we vlakbij de camping getankt hadden en een vignet voor Slovenië hadden gekocht, hebben we bij een Spar supermarkt boodschappen gedaan. Daarna reden we richting Maribor. De grens was niet anders dan anders; eerst prima autoweg, maar de laatste 11 km tot de Kroatische grens ligt er geen autoweg; die zijn ze aan het aanleggen en dus rijd  je over een soort “hulpweg” langs de bouwplaats. Bij de grens van Kroatië wordt het weer prima autoweg! Geen vignet, maar hier betaal je gewoon tol op de snelwegen. In de buurt van  Zagreb werd het drukker; het is ook een grote stad met 1 miljoen inwoners! De aangegeven CP bij het Motel Plitvice vonden we snel, maar leek ons niets. Eigenlijk een grote parkeerplaats bij een motel langs de snelweg; er stond nog maar een caravan op en het oogde niet “fris”. Er was nog een camperplaats in de buurt en dus zetten we die in de Tom-Tom; omdat er op de een of ander manier een afslag ontbrak bij een verkeersplein, hadden we geen idee meer welke richting we nu eigenlijk gingen, maar uiteindelijk zaten we op de goede weg en we bereikten de camperplaats “Camp Zagreb” al snel. Dit zag er prima uit; camperplaatsen in drie cirkels aan een mooi meertje! Erg vriendelijke mevrouw bij de receptie, die  prima Engels sprak. We kregen een mooie plaats toegewezen, ring B nr 13, een middelgrote camperplaats op gravel met gras ervoor! Stroom en water op de plaats en prima verzorgde en schone toiletgebouwen! Donker PVC  laminaat op de vloeren en wit sanitair; overal zeep bij de wasbakken, heet water, afwasgelegenheid, werkelijk prima dus! Deze eigenlijk CC camping was dus wel duurder, maar dat hadden we er graag voor over. De CC prijs ging pas de 19e in, terwijl het naseizoen bij hun op de 14e begon?? We kregen dus niet de CC prijs, maar wel 5% korting op de naseizoenprijs! We konden in KUNA of Euro’s betalen, maar ook met Visa! Nadat we ons geïnstalleerd hadden, luifel uit, hebben we eerst de fietsen eraf gehaald, want we moesten ergens een bank vinden om wat KUNA’s te pinnen. We reden richting centrum over het trottoir/fietspad en na zo’n 4 km hadden we een bank gevonden en konden we KUNA’s pinnen. Vreemde naam; wij moeten elke keer denken aan de naam Koena; iemand uit Spijk die heet zo namelijk! Terug op de CP penne met verse saus gemaakt en ’s avonds voetbal gekeken. Morgen gaan we Zagreb bezoeken; je kunt er met de bus naartoe; om 9 uur brengt de receptie je dan tot het station en om 4 uur wordt je daar dan weer opgehaald; wij besluiten te gaan fietsen; het is zo’n 14 km over vlakke weg; dat moet wel kunnen!

Donderdag 15-09-2016

Rustdag in Zagreb; nou ja rustdag, eerst een wasje doen, huisdier bij de camper, boodschappen doen en na de lunch met de fiets naar het centrum! Vlakbij de CP was een mooie supermarkt; niet groot, maar ze hadden er het nodige! Heerlijke broodjes in ieder geval! De witte bolletjes waren wat zoeter dan we gewend waren, dus daar smaakte worst niet zo op, maar hagelslag natuurlijk weer wel! Na de lunch en de thee zijn we naar het centrum gefietst. We waren nu snel de bank van gisteren voorbij; het leek allemaal dichterbij dan gisteren, maar dat viel later weer tegen. Op de kaart keken we naar de verkeerde weg, die overigens wel parallel liep aan de juiste weg, met een spoorlijn ertussen. Nadat we het aan een paar meisjes vroegen, bleek dat we verderop dus over de spoorlijn moesten en dan verder naar het centrum. Bij de spoorlijn (zonder overweg, dus fietsen over het spoor tillen, maar dat deed iedereen daar) nog even gevraagd aan een oudere Kroaat, die gebrekkig Duits sprak en we zaten op de goede weg. Na ongeveer een uur en een kwartier fietsen waren we in het centrum. Een prachtig plein met een mooi standbeeld, een mooie kathedraal met gouden Madonna beeld! Verder de gebruikelijke Europese winkels en koffie bij de Mac in de stad. Nadat we het centrum hadden bekeken, winkelen hoefde Heleen niet, zijn we terug gefietst eerst via een andere route, maar we kwamen toch weer op dezelfde weg terecht. Die hebben we nu helemaal gevolgd tot we gewoon onder de spoorlijn door konden. We kwamen toen uit vlakbij de bank waar we gisteren geweest waren en waar het bord Centar ook aangegeven stond; als we daar op de heenweg dus heengegaan waren…….. Terug op de CP een koud drankje gedronken en ’s avonds vissticks met gebakken aardappeltjes en doperwtjes met wortelen gegeten; voor 7 uur klaar zijn natuurlijk, want dan komt Feyenoord tegen Manchester! Daar heb ik van genoten, terwijl Heleen heerlijk lag te lezen. Morgen gaan we richting Bosnië-Herzegovina, naar Autocamp Plivsko Jezero bij Jajce.

Vrijdag 16-09-2016

Vertrek Zagreb 30453 km

Aankomst Jajce 30743 km

Gereden 290 km

We reden rond 10 uur de camperplaats af richting Banja Luka in Bosnië. Eerst een saait stuk tolweg door dor vlak grasland, afgewisseld met maisvelden. Onderweg hebben we voordat we van de tolweg afgingen even gegeten, want aan de binnenwegen weet je nooit of je ergens kunt staan. Opvallend was, dat veel benzinepompen van INA waren; nooit geweten dat zij daar aandelen bij had. Bij de grens was het erg druk; de Kroatisch kant ging snel, wel paspoortcontrole, maar toen stonden we stil op een brug met doorgetrokken streep! Je hoefde je daar niet aan te houden, dachten twee auto’s achter ons, maar daar dacht de vrachtwagen voor ons anders over; die blokkeerde de hele brug! Even later bij de grens weer paspoortcontrole; we kregen zelfs een stempel! En ook vroegen ze om de groene kaart. We mochten verder, terwijl de auto die ons op de brug was gepasseerd, een Duitse Porche, eruit gepikt werd voor controle. Het eerste stuk over een provinciale weg met stalletjes met grote zakken paprika’s, uien en andere groenten en veel benzinepompen, waar het ons opviel dat de diesel maar BAM 1,72 kostte; in € de helft dus! Tot Banja Luka werden we over een nieuw stuk autoweg geleid; in de beschrijving staat dat Bosnië geen tolwegen kent, maar nu dus wel! We moesten BAM 7 betalen; ongeveer €3,50 dus. Daarna werd het steeds mooier; prachtige wegen door bossen en langs rivieren met veel mooi groene stuwmeren. Die kleur krijg je niet op de foto! In Jajce langs de watervallen, door de tunnel en naar de Camping; het laatste stukje was steil en smal, maar het ging. Op de camping stond al een camper en later kwamen daar nog een camper en twee tentjes bij. Een prima camping met ruime plaatsen; we konden gaan staan waar we wilden en de plaatsen waren niet afgeperkt. We zetten de camper midden op het derde veld, vlakbij de verouderde, maar wel schone toiletgebouwen. Het was nog vroeg, dus liepen we eerst naar de watermolentjes vlakbij. Met waterkracht werden daar vroeger de molentje gebruikt voor het malen van o.a. graan. De molentjes zijn nu alleen nog van toeristisch belang; ze lagen in een prachtig park tussen de beide stuwmeren in; het ene meer ligt hoger, dus van daaruit liep er een waterkanaal naar de molentjes. En helder dat dat water was! Op het recreatieterrein was een groep jongeren een feestje aan het voorbereiden; drank koelen in het stromende water deden wij vroeger ook, voor de uitvinding van de campingkoelkast. Ook liepen er een aantal zwerfhonden, die later ook naar de camping kwamen. Ze waren wel tam, maar onderling was er een roedelleider zoals later bleek. Het werd wat donker en het begon wat te regenen dus moesten we binnen koken. Voor het gemak namen we de bak penne met saus, die we nog in de vriezer hadden, met lekker met een uiensoepje vooraf. ’s Avonds na de koffie weer twee afleveringen van Happy Valley gekeken.

Zaterdag 17-09-2016

Vertrek Jajce 30743 km

Aankomst Blagaj/Mostar 30925 km

Gereden 182 km

Na een heerlijk koele nacht, werden we heerlijk uitgerust wakker; na het gebruikelijke ontbijt met warme croissants, ontbijtkoek en thee, zijn we rustig gaan opruimen. Na de koffie reden we rond 10 uur van de camping; niet via de steile weg, maar via een mooie weg langs het stuwmeer. Via een mooie route langs de rivier de Vrbas, diverse stuwmeren en prachtige vergezichten, want de bergen werden hoger. Ook zien we veel minaretten in de diverse dorpen en veel beschadigde begraafplaatsen en nieuwe begraafplaatsen met witte  Moslimgraven. Via een eerste pas van 1123 m en mooie ruime haarspelden reden we verder richting Mostar. Net voor Mostar hebben we even getankt, want de diesel was hier goedkoop, BAM 1,72 dus €0,86!! We werden rond Mostar geleid en zagen dus de oude brug niet; alleen maar op de borden. Buiten Mostar moesten we richting het vliegveld richting Gacko in het plaatsje Blagaj. De CP, Mali (klein) Wimbledon zag je vanaf de weg liggen; twee gras tennisbanen vallen dan ook best op natuurlijk! We werden heel vriendelijk ontvangen door de zoon des huizes; we mochten een plaatsje zoeken en later komen inschrijven en hij vertelde ons desgevraagd, dat we van hun diensten gebuik konden maken om naar het centrum van Mostar te gaan; voor €15 bracht hij ons tot bij de brug en haalde hij ons ook weer op. We hoefden het maar een uurtje van tevoren te vragen! We besluiten dit de volgende dag te doen; lekker in het zonnetje thee gedronken, de luifel uitgezet, ook hier weer twee jonge poesjes die erg nieuwsgierig zijn  en later even naar de supermarkt net buiten de camping gelopen. Het prijspeil is net zoals bij de diesel lager dan bij ons! We kunnen gewoon pinnen en voor een vol mandje betalen we zo’n BAM 10, €5 dus. Na de borrel hebben we een wandelingetje gemaakt in de omgeving; we kwamen langs de zoveelste begraafplaats, waar de helft van verwoest is. We gingen even het terrein op en toen we er weer af liepen, kwamen er net vier Bosniërs langs gelopen. In gebrekkig Duits en later Engels beantwoorden ze onze vraag waarom de ene helft verwoest was en de andere niet. Helemaal duidelijk was het niet, maar de helft die niet verwoest was , bleek katholiek te zijn en het nadere deel moslim, maar waarom dat nu verwoest was, konden ze ons niet vertellen. Terug bij de camper hebben we pannenkoeken gebakken en binnen opgegeten, want het ging wat spetteren. Na de vaat en de koffie  Dance, dance, dance gekeken, soms overstemd door een Moslim bruiloft vlakbij.