Week 3

Zondag 25-09-2016

Rustdag in Stobrec

’s Morgens rustig begonnen, zoals bijna elke dag trouwens….. dat is wel het voordeel van niet meer werken! Even naar de receptie gelopen om te vragen welke bus er zondags naar Split rijdt. Bus 60 elk heel en half uur, vertrek vanaf de weg tegenover de camping. Nog even een broodje gehaald bij de campingwinkel en lekker buiten zitten lezen in het zonnetje. Na de lunch zijn we naar de bushalte gelopen; we nemen de bus van twee uur. Bij de bushalte was het best warm en de bus was niet helemaal op tijd. Bij de chauffeur kaartjes gekocht voor 13 Kuna p.p. ongeveer €1,75. We waren al in het centrum geweest en dus wisten we waar we uit moesten stappen. In de bus is er geen indicatie van de haltes te vinden, dus moet je zelf goed opletten. We stapten bij het marktplein uit en liepen het centrum door. We waren al in het kasteel geweest en dus gingen we eerst de omgeving ervan maar eens bekijken. Prachtige pleinen, straatjes en gebouwen en nog steeds veel Japanners….. het cruiseschip was zeker vannacht vanuit Dubrovnic komen varen. We lopen natuurlijk ook door het kasteel,  langs de kathedraal en over de markt. We vonden er leuke cadeautjes voor Bibi en Evie. In een boekenwinkel herkenden we maar een paar boeken aan de naam van de schrijvers; de titels?? Daarna zijn we lekker op de boulevard op een terras gaan zitten, onder parasols met luchtbevochtigers. Heerlijk een biertje en mensen kijken. Met de bus van half vijf zijn we terug gegaan; bij de bushalte stonden ook onze Duitse buren en met zijn vieren reden we terug naar de camping. Zij tipten ons de camping bij Nin; een erg luxe camping, maar prachtig gelegen, een winkelstraat op de camping en prachtige toiletgebouwen. Eenmaal op de camping even die camping opgezocht; daar gaan we morgen heen dus. De mix voor onze maaltijd hadden we al in de koelkast staan; de rest van Beef Sjanghai klaar gemaakt en samengevoegd met de mix. Het was heerlijk! Daarna Studio Sport gekeken en daarna natuurlijk HHB!

Maandag 26-09-2016
Vertrek Stobrec 31293 km

Aankomst Zaton 31482 km

Gereden 189 km

De laatste verpakking croissants tevoorschijn gehaald en thee gezet. Daarna de camper opgeruimd en nog even heerlijk gedoucht. Daarna de camping gaan betalen en na de koffie reden we om 10 uur weg. Bij de uitgang nog even de vuilwatertank geleegd; er waren twee prima  losplaatsen achter elkaar voor de poort; jammer dat degene voor ons eerst nog even moest gaan betalen voordat hij wegreed! Over de drukke weg door Split richting Trogir. De weg ging wisselend door het binnenland en langs de kust. We moesten nog brood kopen voor de lunch, dus deden we boodschappen bij een Lidl onderweg. Op een parkeerplaats bij een grote brug over een inham net na Sibenik hebben we lekker gegeten. De brug was hoog genoeg om zeilschepen met de mast omhoog eronderdoor konden, zodat ze naar de mooie baai door konden varen. Wat elke keer opvalt op parkeerplaatsen is, dat el wel wc’s staan, maar geen vuilnisbakken, zodat er altijd veel rommel langs de weg gegooid wordt. Het laatste stuk naar Zadar was niet spectaculair; het is een erg grote stad met veel industrie. Na Zadar waren we al snel in de buurt van de camping, maar we reden even door naar het plaatsje Nin, om te kijken of dat de moeite waard was om naartoe te fietsen. Er waren daar zoutmeren met prachtige rode planten langs de kant, dus daar fietsen we nog wel naartoe. Toen terug naar de camping; de hoofdingang was speciaal met bewaking erbij, poortjes en een lange, brede oprijlaan. Toen we bij de receptie kwamen, zagen we de grote kampwinkel direct. We mochten de camping oplopen, om een plekje te zoeken. We vonden snel een plaatsje met zon en schaduw; verderop was er alleen schaduw. We zetten de camper neer en Heleen zette gelijk een lekker kopje thee. Na de thee liepen we camping even rond; via het parkje kwamen we bij de winkelstraat, die dwars door de camping liep. O.a. een kapper, een apotheek, restaurants, een ijswinkel, een bank, een dokterspost en souvenirwinkeltjes. Daarna kwamen we bij het strand; prachtig zandstrand uitlopend in de zee. Keurig aangeharkt en verharde wandelpaden die tot aan de uitgang liepen. Nog even een stukje richting het stadje gelopen en toen weer terug. Terug bij de camper even wat gedronken en daarna de macaroni met kaas en uien opgewarmd; ook hier gaat de zon rond half zes achter de bomen en wordt het fris, dus hebben we binnen gegeten. ’s Avonds Voetbal Inside gekeken en het verlag bijgewerkt. Morgen gaan de fietsen eraf en gaan we de omgeving verder verkennen.

Dinsdag 27-09-2016

Rustdag in Zaton

Vanmorgen weer heerlijk uitgeslapen en de laatste croissants van thuis gebakken! We hebben al in alle supermarkten tot nu toe gekeken, maar ze verkopen ze niet. Alleen net zoals in Spanje en Italië die droge broodjes met vulling erin. Morgen dus maar croissants bij de bakker halen. Bibi had vanmorgen nieuwe buisjes in haar oren gekregen; ze moest om 8 uur in het ziekenhuis zijn en was om half negen al geholpen en naar een uurtje mocht ze al naar huis; gelukkig dat dat zo goed is verlopen! Na de koffie zijn we naar Zaton gefietst; een leuk dorpje, maar geen supermarkt te vinden. Op de plattegrond staan er drie getekend, maar dat zijn een soort schuurtjes waar e.e.a. verkocht wordt. Er zijn vooral langs de kust veel appartementen; de dorpelingen wonen in het binnenland. Terug op de camping hebben we brood gekocht in de campingwinkel en hebben we lekker geluncht. Het weer was weer erg goed; 25 graden en strak blauw. Heerlijk in de schaduw zitten lezen; Heleen had bij de Nederlandse buren begrepen, dat er in Nin twee supermarkten waren. Vlakbij de camping dus; we reden er na de thee naartoe; we deden boodschappen bij de Tommy Hiper en inderdaad dit was een grote supermarkt met een grote sortering. Terug op de camping hebben we een wandeling over de camping en langs het strand gemaakt. De camping is nog best redelijk gevuld, terwijl de camping aan het eind van deze week dicht gaat. Langs het strand was het heerlijk; een lekker windje en heerlijk water (zei Heleen). Vanavond hebben we kipschnitzel van de bbq, ovenfrites uit de oven en doperwtjes van de inductieplaat gegeten; het was dus een hele opstelling! Het was heerlijk; de frites hadden wat bruiner gekund, maar de smaak was goed. Na het journaal en de koffie hebben we naar Happy Valley gekeken.

Woensdag 28-09-2016

Gisteren hadden we de laatste croissants van thuis; vanmorgen dus croissants in de winkel gehaald; ze bleken gevuld met abrikozen, maar waren best lekker! De ochtend lekker lezend in het zonnetje doorgebracht en na de lunch en de thee zijn we naar Petrcane gefietst, een dorpje op zo’n 5 km afstand richting Zadar aan de zee. Volgens de Nederlandse buren was het een leuk plaatsje met een boulevard en leuke winkeltjes. Op de heenweg zijn we eerst langs het Kerkje “Church op St. Nicholas”, vlak achter de camping, gereden. Het kerkje, gebouwd op een soort terp, dateert uit de 12e eeuw. Daarna via het fietspad richting Petrcane; een lange, stijgende weg. Bij de afslag naar het dorpje ging de weg ook weer naar beneden tot de zee, maar nu was de weg wat steiler. Het dorpje stelde niet veel voor; wel prachtig aan het strand natuurlijk, mooie huurappartementen langs de “boulevard” en wat restaurantjes, maar niet spectaculair. Nadat we heerlijk op een bankje hadden gezeten aan het water, zijn we terug gegaan, maar nu eerst die steilere klim natuurlijk! Dat ging, maar het had niet langer moeten duren. Vanaf de splitsing weer heerlijk het fietspad naar beneden! W hoefden bijna niet te trappen; ook lekker dus. Omdat we wat boodschappen wilden doen bij de Tommy (we eten vanavond pizza), moeten we door Zaton weer de weg omhoog naar Nin en daarna weer dalend naar de camping terug. Al met al hebben we zo’n 24 km gefietst, 50% omhoog en dus ook 50% weer omlaag. Bij de camper eerst een welverdiend drnkje genomen en daarna een kopje uiensoep als voorafje. De oven deed het prima en de pizza was heerlijk! ’s Avonds de laatste twee afleveringen van Happy Valley gekeken. Op naar seizoen 3, maar dat is er nog niet.

Donderdag 29-09-2016

Rustdag in Zaton

De nachten zijn hier al best fris; vanmorgen was het buiten ruim 14 graden en binnen ruim 15! Maar de zon komt al snel boven de bomen uit en de deur kan dus weer open. Vandaag waren er geen croissants meer in de winkel, maar wel een ander soort “ontbijt”; een soort hoefijzer met appelvulling. Na de koffie maken we een fietstocht naar Nin; langs de zoutmeren en door het prachtige kleine centrum. Romeinse resten, mooie kerkjes, leuke straatjes, gezellige winkeltjes.  Daarna hebben we boodschappen gedaan bij de Tommy supermarkt en na de lunch (wie heeft er dit uitzicht tijdens de lunch) zijn we naar de bushalte in het centrum van Zaton gefietst; lopen vonden we wat te ver. Daar hebben we onze fietsen gestald bij het VVV en zijn we naar de bushalte gelopen. We moesten wel even wachten tot de bus kwam, maar hij kwam in ieder geval. Dat bleek aan het eind van de middag ook anders te kunnen. We moesten uitstappen bij Mali Posta (kleine postkantoor), hadden we gehoord bij het VVV in Zaton. De chauffeur gaf het keurig aan toen we er waren en je liep inderdaad rechtstreeks naar de Most, de brug naar het oude centrum van Zadar. We hebben een mooie wandeling door het centrum gemaakt; weer veel glimmende straatjes, maar deze keer niet echt glad! Daarna hebben we lekker op een terras een kopje espresso gedronken met een heerlijk glas koel water. We vonden nog een paar mooie oude foto’s van de stad afgebeeld op een deur en een raam. Daarna zijn we weer richting bushalte gelopen; de bus zou om 16.20 uur komen; we waren er iets over vier uur, maar wat er kwam, geen bus naar Zaton. Wel allerlei stadsbussen naar verschillende wijken; tegenover de bushalte was een taxistandplaats, waar een aantal taxi’s werkeloos stonden te wachten. Het werd frisser en na ruim een uur wachten zijn we met de taxi terug gegaan naar Zaton; de bus kostte 34 Kuna; de taxi 160 Kuna. Wel een verschil, maar we waren in 20 minuten weer bij de fietsen terug en dus ook weer snel bij de camper. De zon was al achter de bomen gezakt, het was tegen zessen, dus meteen begonnen met het eten; worstjes van de bbq, ovenfrites en (we dachten) appelmoes, maar dat bleken perziken te zijn. Die waren ook lekker natuurlijk als toetje. Expeditie Robinson gekeken en af en toe even geflitst naar de voetbal. Verder de planning voor de komende dagen aangepast; we blijven aan de kust en gan iets eerder terug; Heleen heeft een dinertje i.v.m. het 40 jarig jubileum van Hillie, een oud collega.

Vrijdag 30-09-2016
Vertrek Zaton 31482 km

Aankomst Krk 31750 km

Gereden 268 km

Reisdag naar Krk; de camping in Zaton gaat 01-10-2016 dicht. We waren vanochtend wat vroeger wakker; dat kwam goed uit, want nu waren er nog 4 croissants bij de bakker! Die dus allemaal gekocht; dan hebben we er morgen ook! Daarna nog lekker even terug gegaan. Rond half negen thee gaan zetten en daarna gaan opruimen. De luifel was nat, dus die zo lang mogelijk laten staan. De fietsen op de camper gezet, de stoelen en tafels in de camper, de bbq schoon gemaakt en opgeruimd. Daarna koffie gedronken en de camping wezen betalen en nog een keer lekker onder de regendouche gestaan; zo’n douche kom je op campings niet vaak tegen. Daarna nog een kopje koffie gedronken en vertrokken richting Krk. De Tom-Tom kon de route zonder tolweg niet berekenen, dus lieten we de route met tolweg berekenen; die hebben we aangehouden, want de afstand viel mee, maar de tijd was al ruim 4 uur. Eerst vlakbij de camping nog even getankt, voordat we bij Zadar de richting van de tolweg insloegen. Dit ging  eerst een stuk via de binnenweg, maar later via de tolweg. Een prachtige route, zelfs met een ruime haarspeldbocht, die ons helemaal bovenop de bergen bracht via een nieuwe snelweg. Aanvankelijk zag je de zee nog steeds, maar na een tunnel van ruim 5 km waren we opeens op de hoogvlakte. Een kaal landschap zonder enige bebouwing met grote parkeerplaatsen. Wat verder opviel was, dat de vlakte vol stond met bruine varens. Verderop werd de begroeiing weer wat groener met wat naaldbomen. We namen de afslag richting Senj, een plaats aan de kust. We reden vanaf de hoogvlakte via een prachtige kloof met meerdere “Serpentines” (haarspeldbochten) naar de kust. Een prachtige weg dus. Eenmaal aan de kust weer ruim zicht naar de zee en de eilanden. Het was wat bewolkt, maar de temperatuur was prima. Onderweg nog even bij de Lidl in Novi Vinodolski getopt om wat boodschappen te doen. Van verre zagen we de brug naar Krk al liggen; een hoge tolbrug over een zeearm. De weg naar Krk liep dwars over het eiland en we reden direct door naar de camping  bij Krk . We mochten na inschrijven met de camper een plaatsje gaan zoeken. We zetten eerst de camper op een plaatsje neer, maar later zagen we een plaats met een prachtig uitzicht over Krk en de zee. Naast ons een Engels echtpaar met een ontzettend enthousiaste zwarte Cocker spaniël. We konden nog even buiten zitten in een flauw zonnetje en daarna hebben we heerlijk de lasagne, die nog in de diepvries stond, gegeten. Voetbal Inside was weer leuk om naar te kijken. Morgen gaan we Krk maar eens te voet verkennen; het centrum moet heen zo’n 10 minuten lopen zijn; terug wat langer.

Zaterdag 01-10-2016

Rustdag in Krk

Vanmorgen was het bewolkt toen we wakker werden; de gisteren gekochte croissants even in de oven en lekker thee gezet. De zon kwam eerst in de baai door de wolken heen; dat was een mooi gezicht. Later ging de bewolking helemaal weg en bleef het de hele dag zonnig. Daar hebben we lekker van geprofiteerd; de luifel helemaal uitgedraaid, want die was nog niet helemaal droog. Heerlijk zitten lezen in het zonnetje; koffie erbij, brood gehaald bij de campingwinkel; heerlijk bruin, volkoren stokbrood. Ook even wifi gekocht voor 20 Kuna voor 2 Gb; €2,80 dus. Daarna nog een kopje koffie voordat we lekker hebben gegeten in de schaduw van de vijgenboom. Omdat we vanavond spaghetti carbonara willen eten, heb ik de kip en de saus klaargemaakt; dan staat het maar klaar en hoeven we vanavond alleen de spaghetti maar te koken. Later na de thee zijn we naar het centrum gelopen; de weg ging naar beneden, dus waren we zo bij de haven. Daar was een leuke markt met natuurlijk weer de souvenirs die we overal al gezien hebben. Via de boulevard zijn we naar het stadje gelopen. Weer prachtige vergezichten over de zee, maar ook in de richting van de camping. We konden zelfs onze camper zien staan! In het stadje waren weer veel leuke straatjes; we kwamen nog een Duitse toeriste tegen, waar we even gezellig mee gesproken hebben. Op de terugweg hebben we nog even boodschappen gedaan in een grote supermarkt bij de haven. Toen moesten we de weg weer omhoog naar de camping; dat was andere koek! Eenmaal boven lekker koffie gedronken en daarna heerlijk een wijntje  met een pizzabroodje uit de oven. Het koelde wel redelijk snel af, dus rond een uur of zes de spaghetti opgezet. Daarna nog even de saus opgewarmd en lekker binnen gegeten. Na de afwas nog even lekker gedoucht en DDD gekeken. We moeten bekennen, dat we ook elke zaterdag naar de Jopie Parlevietshow kijken. Tussendoor ook nog het verslag gemaakt van week 3 alweer. Morgen geven ze regen op; we zullen wel zien. Maandag gaan we verder richting Istrië.