Week 4

Vertrek Devesa Gardens 22059 km

Aankomst Benicassim 22167 km

Gereden 108 km

Lekker uitgeslapen werden we tegen 9 uur wakker; we gaan vandaag verder, want het weer wordt de komende dagen een beetje minder. Morgen zelfs wat regen! Dus na de thee met croissants het brood voor vandaag opgehaald bij het restaurant. Nog even heerlijk gedoucht en na de koffie vertrokken we richting Benicasim, camping BonTerra Park. We reden dwars door Valencia; langs diverse punten waar we de afgelopen tijd geweest zijn, maar het was zondag, dus lekker rustig op de weg. Na Valencia via de A7 en de N340 soms door het achterland, soms langs de kust richting Castello; we aten op een parkeerplaats onderweg. Hierna waren we snel in Benicassim en volgden we eerst de Tom Tom niet; we wilden eerst via de boulevard in Benicassim rijden om te kijken wat er allemaal te zien was. Zag er allemaal goed uit; het weer was redelijk; het waaide flink en was soms bewolkt; dan zakt de temperatuur! Na een doodlopende weg, met gelukkig aan het eind een rotonde, kwamen we bij de camping. Op de hoek een Lidl en tegenover de camping een Mercadona! Bij de receptie aangemeld; er waren nog een aantal plaatsen vrij; de receptioniste streepte de plaatsen aan en wij mochten er een uitzoeken. Het was een mooie camping, maar met een hoog “verzorgingshuis” gehalte. Er stonden veel Engelsen met een schotel, waarvan je niet begrijpt hoe ze ze hebben vervoerd; zo groot! We kozen een plaatsje waar we maar een nacht konden staan; het stond ons toch niet helemaal aan! Na de thee zijn we naar de boulevard gelopen; die was dichtbij en erg winderig! Het was er niet druk; de politieagent op een motor stuurde toch fietsers van de boulevard af! Er waren prachtige villa’s langs de boulevard; sommige in prima staat, andere aan renovatie toe! Terug op de camping lekker een drankje genomen en aan het eten begonnen. We aten vandaag hamburgers met gebakken wedges en de perenmoes (in plaats van appelmoes). Net voor Studio Voetbal was het klaar! Ajax wint, Feyenoord wint, PSV had al gewonnen en daarna de vaat gedaan. Het was op deze camping buiten in de wind! Niet binnen in een verwarmde ruimte!! Morgen gaan we verder richting Cambrils, naar camping La Llosa.

Maandag 7 maart 2016

Vertrek Benicassim 22167 km

Aankomst Cambrils 22330 km

Gereden 163 km

Vanmorgen regende het licht toen we wakker werden; het was bewolkt en dus fris! Even boodschappen gedaan bij de Lidl vlakbij; lekker vers brood en croissants en wat andere dagelijkse boodschappen, zoals broodbeleg, biertjes, kiwi’s en chocomel. Na de koffie reden we weg; de fietsclubjes met helmpjes en de Nordic schuifelaars achter ons latend! Dit is niet onze camping. Het eerste deel ging via de A7 en de N340 tot bij Peniscola, waar we op de heenweg ook “de weg kwijt” waren; er was een nieuwe N340 aangelegd, die nog niet in de Tom Tom stond. Maar de zon was weer gaan schijnen! We gingen bij Benicarlo richting de oude weg en zo kwamen we weer aan de kust terecht. We stopten nog even bij een Decathlon om naar nieuwe sandalen te kijken. Die waren niet te vinden; zeker nog geen seizoen ervoor? Even later op een parkeerplaats aan de kust gegeten; het was weer heerlijk weer, wel een frisse wind hier aan zee! Bij Cambrils zijn we direct naar de camping gereden; we mochten zelf een plaatsje zoeken en na vieren terug komen om in te schrijven. We reden dus de camping op, maar een plaatsje vinden was nog niet zo eenvoudig. Op alle plaatsen stonden nl. bomen met laaghangende takken!! Het waren over het algemeen ook kleine plaatsen (voor onze camper). Aanwezige kampeerders gaven ook al aan, dat er elke week wel campers en caravans beschadigd raakten door deze bomen! Dat is ons gelukkig niet gebeurd; Heleen hield alles buiten goed in de gaten en gaf de goede adviezen!! We vonden een ruimere plaats zonder bomen op een hoger terras, direct naast het toiletgebouw, wat later een van de mooiste bleek te zijn die we ooit gezien hadden! Marmer, spiegels, ruime douches! Deze plaats was ook prima vlak; er hoefden geen blokken onder de wielen! Ook stonden hier weer “gewoon” Engelsen, Fransen, Nederlanders die onderweg waren! Even aan de Engelse buren gevraagd, hoe we naar het centrum konden lopen. Eerst naar de boulevard gelopen; die was niet ver. Het oude centrum ook niet, maar dat doen we morgen wel met de fiets. Terug op de camping eerst even ingeschreven en daarna konden de stoelen naar buiten, maar het windje was fris. Dus even later zijn we toch maar naar binnen gegaan. Voor vanavond staat lasagne met verse salade à la Heleen op het menu; daar dus maar aan begonnen; eerst eieren koken; de lasagne moet ruim drie kwartier in de oven! We blijven hier in ieder geval tot na de markt op woensdagmorgen!

Dinsdag 8 maart 2016

Rustdag in Cambrils

Rond half negen wakker geworden; het was vannacht best koud geweest! Graadje of 7 buiten en 10 binnen! Dus even de kachel aan om de kou eruit te krijgen; theewater opgezet en croissants klaar gelegd; tegelijk gaat niet met 6 amp; dat gaat fout. Maar daar zijn we nu wel aan gewend; eerst thee zetten en daarna de croissants afbakken. De zon komt er al lekker door en warmt de camper snel op als alle verduisteringsgordijnen open zijn. Vooral de grote luiken boven de keuken en de cabine helpen daar goed aan mee. Eerst maar even wassen en scheren voordat ik naar de Spar ga om brood te halen. Deze was op loopafstand van de camping; een prachtige winkel overigens. Ze hadden er een speciaal “senioren” baguette; lekker zacht en niet te groot?? Terug op de camping koffie gezet en buiten gedronken; lekker in de zon gelezen; naast de camper was het nog wat winderig, maar tegenover de camper konden we lekker uit de wind zitten. Het 2e boek van Tom Cain De overlever uitgelezen en daarna de e-reader opgeladen. Nu verder met deel 3, De imitator. Een spannende serie boeken van een voor mij nieuwe schrijver. Het interessante eraan is, dat er veel bekende feiten in voorkomen; in zijn eerste boek begint het met het “ongeluk” van Prinses Diana, waarbij heel wat landen bij betrokken kunnen zijn…. Na de lunch en de thee zijn we met de fiets eerst naar het nieuwe deel gereden bij de jachthaven en de boulevard; veel restaurants waren open, maar winkels niet natuurlijk tussen 2 en 5 uur! Daarna verder naar het oude centrum; daar was niet veel te beleven, maar wel een splinternieuwe Lidl; een prachtige winkel. Inkopen voor de komende dagen gedaan en weer terug gefietst naar de camper. Lekker naast de camper een drankje gedronken in de zon, maar het windje kwam al weer snel terug, dus zijn we naar binnen gegaan. Vanavond eten we pannenkoeken; niet te veel bakken hoor! zei Heleen. Beslag gemaakt van ½ l melk, 3 eieren en meel toegevoegd totdat het een glad, stevig beslag is. Kaasrasp en plakjes spek klaargelegd en lekker buiten staan bakken. Met de kleine koekenpan die voor Heleen en de grote pan die voor mij. Voor ieder zo’n stuk of 3 a 4. Ze waren weer goed gelukt en op een kleintje na schoon op! We hebben inmiddels voor volgende week donderdag en vrijdag de camperplaats bij Bert en Chris10 weer gereserveerd. Heeen wilde Grey’s Anatomy kijken; dit viel gelijk met de eerste helft van de voetbalwedstrijd Real Madrid-Milan; dus alleen de 2e helft gezien; was toch nog 0-0! Niets gemist dus. Werd toch nog ruim gewonnen door Real!

Woensdag  9 maart 2016

Vandaag is er markt in het dorp; daar “moeten” we naartoe! Maar eerst lekker uitgeslapen, ontbijt, brood halen bij de Spar en koffie gedronken. Het was bewolkt en best fris; Nederlandse temperaturen van zo’n 10 graden! Daarna op de fiets naar de markt en inderdaad het is een grote authentieke markt met fruit, kleding, schoenen, ondergoed. Geen kraampjes met telefoonhoesjes, zonnebrillen e.d. Niet dat we er wat hebben gekocht hoor, maar gezien hebben we hem wel! Gelijk nog even het oude centrum ingelopen om te kijken wat we de vorige keer gemist hebben; niets dus, want er is erg weinig te zien. Een pleintje met winkels en restaurantje , een kerk en een waterput met mooie tegeltjes. Op de terugweg nog even naar het nieuwe deel gereden; diverse winkeltjes die nu wel open zijn, maar niets opvallends. Terug op de camping eerst de fietsen weer op de camper gezet en de stoelen opgeruimd, daarna heerlijk gegeten en toen begon het licht te regenen; dat was ook opgegeven tot een uur of drie. Lekker zitten lezen in de Imitator totdat het eenmaal droog was; na de thee naar de boulevard gelopen; de zon kwam er inmiddels door. We liepen naar de haven, want rond vier uur kwamen de vissers met hun boten terug. Allerlei mannetjes met emmertjes kwamen naar de schepen toe om “iets” te scoren voordat de vangst naar de afslag ging. De vangst viel ons enorm tegen; met zijn zessen zaten de vissers de vangst te sorteren; de vangst zag er niet smakelijk uit; allemaal kleine vissen, garnalen, inktvissen en andere onduidelijke dieren. Even verder bij de afslag kwam er nog een bootje binnen, met nog minder vangst. Wel veel omstanders met een emmertje in de hand. Van hieruit zijn we nog even langs de boulevard en door de straatjes erachter gelopen en toen weer terug naar de camper. Wat opviel was het gekwetter van een soort parkieten in de palmbomen; met een beetje moeite  kon ik er een foto van maken; vaak hoor je ze, maar zie je ze niet!  We konden, hoewel de zon scheen, niet meer buiten zitten en dus gingen we naar binnen. Aan het eten begonnen; spaghetti met verse saus van tomaten, uien, champignons, geruld gehakt en prei. Rond half zeven was het klaar en we hebben heerlijk gegeten! De Wereld draait door gekeken, verslag getypt en zo meteen voetbal kijken. Morgen gaan we verder naar Vilanova i la Geltru, net onder Barcelona. Weer een voetbalwedstrijd; Chelsea-PSG.

Donderdag 10 maart 2016

Vertrek Cambrils 22330 km

Aankomst Vilanova 22410 km

Gereden 80 km

Vanmorgen na de thee en croissants eerst even brood wezen halen bij de Spar; daarna de camping betaald en heerlijk wezen douchen. Na de koffie vertrokken we rond half 12. De Tom-Tom wilde ons gelijk de Autovia ophebben, maar we wilden via Salou rijden om te kijken hoe het daar is. Het was daar echt mooier dan verwacht! e zijn niet helemaal in het centrum geweest, maar het zag er daar lang zo rommelig niet uit als sommige plaatsen die we al bezocht hebben. We volgden de weg naar Salou Cap, waar we prachtige foto’s hebben gemaakt. We kwamen ook langs Port venture, een soort pretpark met achtbanen en zo. Daarna verder richting Tarragona, waar we de Autovia volgden. Trouwens een mooie stad! Buiten Tarragona nog een stukje provinciale weg tot we bij Calafell kwamen, waar we de weg parallel aan de boulevard reden. Op een parkeerplaats aan het strand heerlijk geluncht; allemaal duiven om de camper, maar toen Heleen het tafellaken uit ging schudden (met extra stukjes brood gekruimeld) waren ze nergens meer te zien! Verder gereden richting Cubelles en daar weer de grote weg op naar Vilanova i la Geltru. De camping lag prachtig op een heuvel buiten de stad; na aanmelding werden we naar onze plaats geleid over een werkelijk prachtige, parkachtige camping. De kregen een plaats op een hoek; een prima plekje! Het was heerlijk weer, dus gelijk de stoelen naar buiten voor de thee! Heerlijk een uurtje in de zon gezeten, voordat we met de bus, die voor de camping stopte, naar Vilanova zijn gegaan. We troffen het, want bij de eerste halte kwam zo’n beetje de hele sociale werkplaats van Vilanova de bus in en die hadden een lol! De volgende halte de andere helft! In het centrum zijn we er bij de markt uitgegaan en hebben we de Rambla opgezocht. Die liep helemaal tot in de haven door en daar hebben we lekker op een terrasje koffie gedronken. In de haven lag een enorm jacht, dat uitstak boven alle andere boten! Terug naar de camping met dezelfde chauffeur als op de heenweg. Op de camping was het nog heerlijk weer; zon achter de camper en daar hebben we heerlijk gezeten. Zo  hadden we contact met de buren, die hier al jaren een aantal maanden staan. De supermarkt van de camping bleek wel open te zijn; wij begrepen van de folder dat dat niet zo was. We zijn er later nog even heen gelopen om champignons te kopen voor door de soep. Bleken ze toch Mora ovenkroketten te hebben! Dus eten we verse champignonsoep met broodje kroket vanavond! Heerlijk waren ze!! Morgen gaan we naar de camperplaats in Palamos, waar we onze reis door Spanje ook zijn begonnen; een prima camperplaats met supermarkt en centrum  op loopafstand! Nu even Liverpool-Manchester United kijken!

Vrijdag 11 maart 2016

Vertrek Vilanova 22410 km

Aankomst Palamos 22594 km

Gereden 184 km

Vandaag gaan we na het gebruikelijke ochtendritueel weer verder; eerst langs de kustweg via  Sitges en Garraf naar Barcelona met prachtige vergezichten op de kust en Barcelona; daarna via de zuidelijke rondweg om en onder Barcelona heen/door en dan weer via de kustweg langs onmetelijke stranden verder naar Palamos. Onderweg stopten we nog even bij een Lidl, maar toen we er eenmaal voor de deur stonden, bleek hij dicht te zijn wegens verbouwing. Verder gereden langs de N-II. Even verder vinden we een Lidl die wel open is. We slaan daar nog wat boodschappen in; hoeven we er in Palamos niet mee te lopen! We eten er ook gelijk even op de parkeerplaats. Het laatste stuk vanaf Lloret de Mar is prachtig; de weg kronkelt zich hoog boven de zee langs de bergwand. Gelukkig staan er goede vangrails, want Heleen zit nu rechts en dus het dichtst bij de afgronden! Net als op de heenweg zijn er veel wielrenners op deze weg te zien; sommigen met zijn tweeën, maar anderen in groepsverband met zelfs een ploegwagen erbij! Bij elke parkeerplaats kun je weer een mooie foto maken, maar de sfeer en beleving is niet in een foto vast te leggen; werkelijk fantastisch! Uiteindelijk komen we uit in Sant Feliu de Guixols, waar we weer de “grote” weg op gingen. Rond drie uur waren we op de camperplaats in Palamos; het is er minder druk als toen we er de eerste keer waren; de zon schijnt, maar er is een frisse wind! We gaan een terras lager staan dan de vorige keer; dan heb je ’s avonds langer de zon! We eten vanavond nasi met gebakken eieren.

Zaterdag 12 maart 2016

Rustdag in Palamos.

Vanmorgen heerlijk tot kwart over negen geslapen! Ja, ja, je hebt je rust nodig! Even na het ontbijt met thee  en croissants (kijk bij e foto’s even naar de keukenopstelling) naar de Mercadona gelopen voor wat boodschappen. Gelijk even kijken naar de bestelling van Bert en Christien; wat flessen drank om de komende maanden door te komen in hun huis in Cognac-la-Foret! Na de lunch heerlijk in de zon zitten lezen en een wasje gedaan. De fietsen er inmiddels afgehaald om zo meteen even naar de boulevard te gaan fietsen. Het zonnetje was heerlijk, maar het was maar zo’n graad of 14 in de wind! De boulevard helemaal uitgereden tot vlakbij camping Treumal, waar we ooit gestaan hebben. Terug in Palamos de haven rondgefietst en daarna weer terug naar de boulevard voor een heerlijk kopje koffie in het zonnetje! Rond vijf uur gaan de winkels weer open en dat hadden we de vorige keer niet meegemaakt. Het was nu veel gezelliger in het centrum! Terug bij de camper heerlijk een drankje en daarna begonnen met het eten; hamburgers met aardappelballetjes en verse salade; dat smaakte weer prima na zo’n fietstochtje. Het staatsbezoek van onze koning en koningin bekeken bij Blauw bloed, koffie gedronken met een lekker glaasje 43; sterk spul hoor! Nog even wat foto’s gemaakt van ons uitzicht vanuit de camper! Het verslag van week 4 afgemaakt en online gezet en nog wat tv gekeken. Morgen blijven we nog hier; lekker weer, fietsen en buiten zitten dus!