Week  5

Zondag 13 maart 2016

Rustdag in Palamos

Het weer vandaag  begon redelijk; zon , maar al snel kwamen er wolken bij. Als de zon weg is, is het best fris door de wind! Even boodschappen gedaan bij de Aldi; die was  open. ’s Morgens gedoucht en verder lekker in de zon gezeten en ’s middags een fietstochtje gemaakt. Achter langs de boulevard heen, langs het voetbalstadion en via de boulevard terug. Terug bij de camper konden we niet meer buiten zitten; dus binnen een drankje, even af gaan rekenen, de fietsen op de camper gezet  en begonnen aan het eten; lekker makkelijk, want we hadden nog een portie macaroni met kaas en uien in de diepvries. Handig als je een dubbele portie maakt! Net voor Studio Sport klaar; lekker voetbal gekeken, daarna 3 Op reis, Langs de oevers van de Yangtz en natuurlijk Divorce. Morgen gaan we naar Argeles sur Mer, naar camping Le Roussillonnais.

Maandag 14 maart 2016

Vertrek Palamos 22594 km

Aankomst Argeles 22717 km

Gereden 123 km

Na lekker even douchen, thee met croissant, opruimen rijden we rond elf uur van de camperplaats naar de Mercadona voor de laatste boodschappen; brood voor vandaag en een voorraadje drank voor Bert en Christien. We rijden helemaal binnendoor naar Argeles; op de heenweg waren we via de Autopista de grens over gereden. Onderweg nog even getankt; deze keer voor €0,885 per liter! In La Jonquerra nog even inkopen gedaan in een van de vele winkelcentra! Er was gelukkig  een babykledingwinkel van Benneton voor Heleen; cadeautje voor ons 2e kleinkind gekocht! Gelijk op dat parkeerterrein maar even gegeten en daarna het laatste stuk gereden tot Argeles. Vooral het stuk door de bergen bij de grens was prachtig! Het stuk naar Argeles kwam ons helemaal onbekend voor; pas aan de boulevard herkenden we waar we waren. Op de camping was plaats genoeg; buiten het seizoen is de camping alleen voor campers. We mochten overal gaan staan; we reden de camping rond en wilden naar een plaatsje bij het strand rijden, maar toen kwamen we vast te zitten in het zand. Zelfs de rijplaten hielpen hier niet tegen. Andere campers hadden hier ook al last van gehad, hoorden we later. Even naar de receptie gelopen om hulp te vragen; de graafmachine was binnen 5 minuten bij de camper; de medewerker had dit al vaker aan de hand gehad; de treklus lag al in de bak! Het trekoog in de bumper gedraaid en de aanwijzingen van de chauffeur gevolgd; na twee keer trekken en verplaatsen stond de camper weer op de weg. We zijn toen maar naar een verharde plaats gaan zoeken; die vonden we en daar stonden we heerlijk in het zonnetje; wel niet aan het strand, maar toch. Vanavond  lekker pizzabroodjes uit de oven. Morgen gaan we nog even fietsen en boodschappen doen. Gelukkig is René van der Gijp er weer bij; en in vorm!

Dinsdag 15 maart 2016

Rustdag in Argeles.

Het regende vanmorgen toen we wakker werden en best hard met af en toe een donderslag. Maar in de camper was het droog en nadat we even de kachel hadden aangezet ook lekker warm. Na de thee met croissant bleef het tot een uur of elf regenen. De route voor morgen opgezocht met behulp van het gratis internet! Morgen een stuk binnendoor tot Toulouse en dan donderdag via de tolweg naar Bert en Christien. De camping in Toulouse heeft een erg slechte waardering gekregen van een kampeerder; anderen zijn wat milder, alleen de omgeving wordt door iedereen aangegeven als niet fraai. Voor een nachtje moet het wel kunnen! Toen het droog werd even brood gehaald bij de “echte” bakker. Na de lunch kwam de zon er echt door en na de thee hebben we een fietstochtje gemaakt naar de Hypermarché en het centrum van Argeles. Er waren sinds de vorige keer prima fietspaden aangelegd! We kwamen ook nog langs de camping, waar we de laatste keer in de meivakantie een stacaravan gehuurd hadden; pas toen we er langs kwamen, herinnerden we ons deze camping. De Intermarché Hyper was groot en had bijna alles wat we nodig hadden. Door het centrum verder gefietst naar de Lidl om daar de ontbrekende boodschappen te doen. Daarna weer verder richting de “Plages” en daarna via de boulevard helemaal tot de camping gereden. Onderweg stond er nog een monument van de 2e W.O.; foto’s gemaakt en naar Kevin gemaild. Voor de camping lag een enorme plas door de regen; hierin konden we onze banden even schoonmaken! Op de camping heerlijk in het zonnetje koffie met gebak! Toen de zon onder ging, alles opgeruimd, fietsen weer op de camper en naar binnen voor een drankje. ’s Avonds spaghetti gegeten en naar PSV gekeken.

Woensdag 16 maart 2016

Vertrek Argeles 22717 km

Aankomst Toulouse 22977 km

Gereden 260 km

Vandaag rijden we binnendoor; geen snelwegen en tolwegen dus. Via de kustweg reden we richting Perpignan via Canet-Plage; dwars door Perpignan langs de rivier, langs het vliegveld en van daaruit via de D117 naar Quillan via een prachtige weg langs de voet van de Pyreneeën. Jammer genoeg werd het weer slechter, het ging regenen en het werd kouder. Verder richting Lavenalet over de Col de la Barourade (655 m) ging het bord “sneeuw” richting Andorra  branden en werd het 3 graden! Gelukkig werkte de kachel goed in de camper. Onderweg prachtige kastelen, ruïnes, allemaal overblijfselen van de Catharen. Via echte Franse dorpjes, met soms hele smalle straatjes waar maar een auto tegelijk doorheen kan. Op een dorpsplein hebben we gegeten; er waren weinig tot geen parkeerplaatsen langs deze route. Daarna verder richting Foix, maar we gingen niet door het centrum, maar over de rondweg naar de N20 tot Pamiers en dan via de D820 naar Toulouse. We hadden over de camping in Toulouse verschillende slechte berichten gelezen in de apps van NKC en ACSI, maar we besloten toch erheen te gaan, om zelf een oordeel te kunnen geven. De inrit was direct aan de weg en het hek was dicht; een vriendelijke medewerker deed het hek open en we reden de camping op. We kregen een plaatsje toegewezen, mochten ons installeren en moesten later terug komen om in te schrijven. De plaats was aan de rand van de camping; er stonden al een aantal campers. Nadat we ons geïnstalleerd hadden, kwamen er nog meer campers bij. Het toiletgebouw was prachtig, kraakhelder en van alles voorzien. De camping had ook een gedeelte met vaste bewoners, maar ook dat zag er niet veel anders uit dan op de meeste campings; de ene plaats netter en nieuwer dan de andere, maar absoluut geen kamp, zoals het door sommigen beschreven was. Bij het inschrijven zeer vriendelijke en behulpzame medewerkers; we kregen informatie over de camping en over de stad. ’s Avonds was het ook erg rustig op de camping en ook de volgende morgen vroeg geen problemen i.v.m. werkverkeer. Zeker een camping om te onthouden als we Toulouse nog eens willen bezoeken. Ik heb ook op beide apps een positieve beoordeling toegevoegd, die een paar dagen later voor iedereen te zien waren. Voetbal gekeken; wat een mooie wedstrijd van Barcelona!

Donderdag 17 maart 2016

Vertrek Toulouse 22977 km

Aankomst Cognac 23292 km

Gereden 315 km

Vandaag rijden we alleen snelweg met tolwegen om bij Bert en Christien te komen. Onderweg nog even vers brood gehaald bij de Lidl. De wegen door de Dordogne hebben we al een aantal keren gereden en veel andere wegen zijn er niet. Dus via Montauban, Cahors en Brive-la-Gaillarde naar Limoges. Net voor Limoges van de snelweg gegaan, want de tomtom stuurde ons weer over Limoges Nord en dat is een stuk om. Ook deze dag hebben we weer een stuk in de stromende) regen gereden, maar zo’n 80 km onder Limoges werd het lichter en ging regen over in motregen. In Aix-en-Vienne nog even boodschappen gedaan; o.a. iets bij de koffie en een Barbie voor Bibi, want toen Heleen voor de vakantie aan Bibi vroeg wat we mee moesten brengen, zei ze: “Een Barbie”, nummer 22 denken we. Daarna verder naar Cognac la Foret.  De poort stond open, dus reden we zo naar “onze camperplaats” bij Bert en Christien. Gelijk even goed neergezet, aan de stroom gehangen en daarna gezellig aan de thee, koffie en natuurlijk een drankje! Het was ruim 4 weken geleden, dat we ze gezien hadden, maar toch hadden we stof genoeg om over te praten! Ook waren er weer een aantal technische probleempjes met het opnemen van de tv en de email op de tablet! We hebben heerlijk nasi gegeten en er verder een gezellige avond van gemaakt.

Vrijdag 18 maart 2016

Rustdag in Cognac

Rondgang over het landgoed; alle paden bewandeld; wat hebben ze dat keurig opgeknapt!! Blauwe druifjes, narcissen her en der

Ontbijt; koffie, croissant, ontbijtkoek

Buiten (voor het huis) in de zon

Lunch buiten de deur; 3 gangen incl. kaasplateau en 2 halve liters wijn voor €12,50!!

Bezoek aan “Lourdes”; een dal in de buurt, wat vergeleken wordt met Lourdes

Buiten (naast het huis) in de zon

Technische klusjes; gelukt

Gezellig avondje met zelfgemaakte pizza!

Zaterdag 19 maart 2016

Vertrek Cognac 23292 km

Aankomst Boulancourt 23659 km

Gereden 367 km

Het was weer prachtig weer en na een laatste gezamenlijke ontbijt, vertrokken we richting Boulancourt, de camping waar we op de heenweg ook gestaan hadden. Eerst nog even tanken in Aix en een paar boodschappen en daarna via de gratis A20 tot Vierzon en daarna via de tolweg A71 naar Orleans en dan de nieuwe A19 tot de afslag Pithiviers; vandaar nog een stukje binnendoor tot Boulancourt. Het eerste stuk was het best druk op de weg, ook veel vrachtverkeer.  Tot hoe laat mogen die op zaterdag rijden? Onderweg op een parkeerplaats heerlijk gegeten; de deur kon nog  open. Hierna werd het donkerder en kouder; van 15 graden zakte het tot zo’n 8 graden. Het bleef wel droog! In Pithiviers nog even getankt; hoeven we morgen niet te zoeken. Eenmaal op de camping hebben we een plaatsje gezocht met vrij zicht voor de schotel. Vanavond heerlijk gevulde minestronesoep gegeten, Campinglife, de Kwis en Studio sport gekeken. Heleen heeft de cadeautjes voor Bibi ingepakt, ik het verslag gemaakt. Morgen willen we “vroeg” richting huis vertrekken, dus zetten we de wekker.

Zondag 20 maart 2016

Vertrek Boulancourt 23670 km

Aankomst Spijk 24203 km

Gereden 533 km

We waren voor de wekker wakker natuurlijk; zo konden we rond kwart over 9 wegrijden. De TomTom ingesteld op tolwegen toegestaan; voor Parijs was dit maar een stukje. Door Parijs ging veel sneller dan op de heenweg; toen was het Valentijnsdag en daardoor zal het wel drukker geweest zijn. Nu waren we binnen 3 kwartier Parijs door; ook Antwerpen was geen probleem en zo waren we EAT 16.19 uur thuis. We werden opgewacht door het volledige welkomstcomité; ook al speelde PSV-Ajax!! Maar via inloggen via Jeffrey’s  account, kon dit ook op onze tv gekeken worden! Bibi ws erg blij met haar cadeautjes; met de make-up spullen moest iedereen nagellak op natuurlijk! Ook het kussen met de foto van Max viel erg in de smaak. Jeff en Chantal gingen in de rust naar huis, maar Nick, Amber en Bibi bleven eten. Een mooie afsluiting van 5 weken vakantie dus!

Totaal gereden: 24203 – 19545 = 4658 km

Klik hieronder voor de route op de kaart: