Week 4

Vertrek Balerma 36296 km

Aankomst Motril 36430 km

Gereden 134 km

Strak blauw was het vanmorgen toen we wakker werden. Gisteravond hadden we alles al ingepakt, dus konden we na het ontbijt met thee en croissants en rond 10 uur nog een kop koffie, vertrekken richting Motril. 4 dagen afgerekend op de camping á €15 per dag incl stroom en uitstekende wifi! Eerst nog even tanken, want in het dorp is een benzinepomp, waar de diesel €0,99/l is! Niet verkeerd dus een volle tank voor €62. Daarna eerst een stukje terug richting Almeria, voordat we de A348 op konden richting de Alpujarros; uitlopers van de Sierra Nevada. De route was op de kaart aangegeven met een groene streep, een mooie route dus en dat was het ook inderdaad. Bergen, dalen, omhoog, omlaag, prachtige begroeiing, vergezichten, eigenlijk niet te beschrijven in woorden en niet af te drukken in foto’s. Onderweg nog even koffie gezet en gedronken op een prachtige parkeerplaats; later brood gegeten op een volgende prachtige parkeerplaats met zelfs schaduw! Voordat we richting Motril gingen afdalen via de Autovia, hadden we nog een prachtig uitzicht op een stuwmeer en de Autovia richting Granada. Eenmaal in Motril reden we naar de camping; deze lag aan de strandweg. We mochten een plaatsje zoeken, maar de paden en de plaatsjes waren niet allemaal geschikt voor campers, maar een Nederlands sprekende Zwitserse wees ons de weg naar de wat ruimere plaatsen. Daar vonden we een plaatsje en Heleen bleef er bij staan, terwijl ik de camper ging halen. Het was nog lastig manoeuvreren in de smalle straatjes, maar het ging goed. Gelijk de luifel uit voor schaduw en lekker thee gedronken. Daarna de boulevard uitgelopen richting het dorp. Hier waren de hotels en de appartementen beter bezet en in alle restaurants was het druk; het was moederdag in Spanje en veel Spanjaarden gaan zondags altijd uit eten. Regelmatig even teletekst gekeken ivm de wedstrijd van Feyenoord voor het kampioenschap; dat werd een drama dus. We zijn niet tot het centrum gelopen, dat was te ver. Weer heerlijk terug gelopen naar de camping; daar koffie gedronken en lekker zitten lezen in het zonnetje. Best warm, maar uit de zon waaide een fris zeewindje. We besloten vandaag maar weer eens lekker pannenkoeken te eten; ze waren weer heerlijk met spek en geraspte kaas. Toch maar even Studio Sport gekeken en het verslag gemaakt. Later nog een aflevering van Dicte gekeken. Morgen gaan we weer verder; eerst boodschappen doen bij de Lidl hier in de buurt. Daarna richting Torre del Mar.

Maandag 08-05-2017

Vertrek Motril 36430 km

Aankomst Torre del Mar 36502 km

Gereden 72 km

Zoals gisteren al vermeld, zijn we eerst bij de Lidl in Salobreña boodschappen wezen doen, voordat we via de Autovia A7 hoog boven de kust langs richting Malaga reden. Deze weg heeft een aantal tunnels, die elke keer weer een prachtig uitzicht geven op de kust. Bij Velez-Malaga zijn we van deze weg afgegaan en naar Torre del Mar gereden. Het zag er direct gezelliger uit dan de vorige plaatsen. De camping lag aan het strand, was niet super ruim, veel schaduw door bomen en dus voor het eerst deze reis hadden we geen ontvangst op de tv. Geen probleem, we kijken de laatste afleveringen van seizoen 3 van Dicte vanavond. We hadden een plaatsje uitgezocht, maar toen we aan het installeren begonnen, merkten we dat we bij 2 Spaanse families stonden en Spanjaarden zijn al geen stil volk, maar twee families bij elkaar, is niet te doen. We zetten de camper een eindje verder naar 2 Belgische families, die veel rustiger waren. Eerst even koffie gezet en later toen we geïnstalleerd waren hebben we geluncht. Na het eten hebben we de fietsen eraf gehaald en zijn we de boulevard uitgefietst, want zover lopen was geen optie. De boulevard was zo’n 4 km lang. We zijn door het centrum terug gefietst; natuurlijk waren de winkels dicht. Tussen 2 en 5 uur ’s middags ligt heel Spanje plat. Alleen op de terrasjes en bij de restaurants is er dan wat te beleven. Op het strand staat een oude vuurtoren; of hij nog werkt zullen we vanavond wel zien. Terug op de camping eerst koffie gedronken en daarna nog een stukje het strand uitgelopen; er was nl. een verhard zandpad langs het strand, waar veel mensen gebruik van maakten om hard te lopen of zoals wij gewoon te wandelen. Bij een strandtent hebben we toen een heerlijk biertje en een wijntje gedronken; deze vakantie voor het eerst, want we hadden de gelegenheid nog niet gehad om op het strand wat te drinken. Tot Torre del Mar waren er gewoon geen strandtenten op de stranden waar we geweest zijn. Heerlijk in het zonnetje en de zeewind onder de parasols gezeten in deze loungebar op het strand; dit moet dus het Zwitserleven gevoel zijn! Terug naar de camper kwamen we de Spaanse stier niet voor het eerst tegen en we hebben ’s avonds penne met verse kaassaus (uit onze eigen diepvries, verder op smaak gemaakt met bouillon en geraspte kaas) gegeten. Na de afwas even gelezen en dit verslag gemaakt. Koffie gedronken en toen het donker werd en ook frisser, lekker even de laatste 2 Dictes gekeken. Ook seizoen 3 was weer leuk om naar te kijken. Morgen rijden we naar de Carrefour in Malaga; daar is een camperplaats, maar wij gaan daar alleen even winkelen en rijden daarna door naar de camping in Marbella. Als deze bevalt, blijven we daar wat langer staan voordat we naar Gibraltar rijden.

Dinsdag 09-05-2017

Vertrek Torre del Mar 36502 km

Aankomst Estepona 36638 km

Gereden 136 km

Waarschijnlijk omdat het op deze camping zo donker was onder de bomen werden we pas om 9 uur wakker. Maar dat maakt niets uit; we gaan vandaag toch niet zo ver. Thee gezet, croissants erbij; ze waren weer heerlijk! Toen even brood gehaald in de winkel en de camping afgerekend. Bij het uitrijden even goed uitkijken, want het was hier erg smal met bomen, muurtjes en vuilnisbakken. Maar dankzij de hulp van Heleen, die het aan de achterkant in de gaten hield, ging het prima! Eenmaal buiten de camping kwamen we in drukker verkeer terecht; er was midden op een kruising ook nog een Spaanse camper stilgevallen en dat houdt natuurlijk op. Maar toch waren we al snel weer op de A7, de gratis snelweg langs de kust. We gingen eerst naar camperplaats bij de Carrefour in Malaga; daar was ruimte genoeg en daar deden we een aantal boodschappen. Het was een enorme Carrefour; zo groot hadden we die in Spanje nog niet gezien. Na de boodschappen kochten we aan de buitenkant van het winkelcentrum een Café Americano om mee te nemen. In de camper dronken we die lekker op. Nee, zo’n parkeerterrein bij een supermarkt is voor ons geen overnachtingsplaats! We reden verder richting Marbella; daar was het erg druk. Je kunt je niet voorstellen hoeveel mensen daar nu op vakantie waren! Het waren voornamelijk Engelsen, Wij gingen verder naar de camping in Estepona, camping Parque Tropical, een kleine camping vlakbij de A7 en het strand, waar veel tropische planten zouden zijn aangeplant. De inrit was wat onhandig, maar het ging goed. We konden te voet een plaatsje uitzoeken en vonden dat al snel; een niet al te grote plaats, maar wel vrij vlak met een paar prachtige bomen. De luifel hoefde amper uit! We reden de camper naar deze plaats en installeerden ons. Nog maar even een kop koffie voordat we brood gingen eten. Na de lunch hebben we heerlijk buiten gezeten en na de thee zijn we naar het strand gelopen; via een klein tunneltje onder de weg door en dan bij een resort naar het strand. Er lag een stuk betegeld pad langs het strand, maar even verder was dat nog in aanbouw, dus gingen we terug. Het ging wat harder waaien, maar met deze temperatuur hadden we daar geen last van. Na de borrel hebben we kipspiesjes en hamburgers van de gril gegeten, wedges uit de oven en een verse salade uit de koelkast. De vaat hoefden we eigenlijk niet te doen; een van de zwerfkatten likte  in ieder geval de bbq maar even af! Morgen gaan we naar de camperplaats in Gibraltar; we moeten daar niet te laat zijn, dus ruimen we vanavond alles alvast op. Morgen dus alleen ontbijten en we kunnen weg. Heleen heeft lekker liggen lezen op haar “Queensbed” en ik heb het verslag gemaakt. We hebben weer geen ontvangst op de tv, dus kijken we een nieuwe serie, Dicte seizoen 3 hebben we gisteren afgekeken.

Woensdag 10-05-2017

Vertrek Estepona 36638 km

Aankomst La Linea de Conception 36692 km

Gereden 54 km

Vanmorgen waren we wat eerder wakker dan normaal; rond 8 uur. Het was nog wat bewolkt, maar de temperatuur was goed. Na het ontbijt en de koffie reden we van de camping af richting La Linea de Conception, bij Gibraltar. La Linea is Spaans en Gibraltar is Brits. De camperplaats ligt aan de jachthaven in La Linea. De rit erheen leidde langs heel, heel, heel veel resorts en appartementen. Je begrijpt niet wie er hier allemaal vakantie moeten gaan vieren. Na een stuk langs de kust, ging de weg verder het binnenland in. Het landschap veranderde; het werd veel groener, meer bossen op de hellingen en dus veel mooier. Eenmaal vlakbij onze bestemming zagen we de rots van Gibraltar liggen. Het weer was vandaag wat veranderd; meer bewolking, maar die dreef eigenlijk boven la Linea naar het binnenland in. Het waaide wel redelijk, maar de temperatuur was prima; zo’n 24 graden. De camperplaats lag prachtig; uitzicht op de haven en op Gibraltar. We zijn na het eten naar het centrum van La Linea gelopen. Kleine straatjes met terrasjes, winkeltjes en ook een overdekte markt. Op de terugweg zagen we richting de grens nog een leuk straatje met winkeltjes en een MacDonalds! Terug bij de camper, thee gedronken en daarna naar Gibraltar gelopen. Bij de grens werd echt gecontroleerd; iedereen moest zijn/haar paspoort inscannen en daarna ging het poortje pas open. Dit was de Spaanse kant; bij de Engelse kant werd “gewoon” gecontroleerd door de douane. Gelijk na de grens is het vliegveld; de start/landingsbaan loopt dwars over de weg heen. Als er een vliegtuig gaat landen of starten, gaan de spoorbomen dicht en moet iedereen wachten tot het vliegtuig geland/gestart is. We konden niet met de kabelbaan omhoog; wegens de stormachtige wind werkte hij dus niet. Lopend naar boven was geen optie. We zijn doorgelopen naar het centrum; daar was een Waterpoort en wij liepen dus eerst Buiten de Waterpoort. We kwamen op een plein en later liepen we de hoofdstraat een eind uit. Alle winkels zijn natuurlijk in Ponden geprijsd; lekker handig…… Je kunt er wel in Euro’s betalen. We hebben later op het plein een kop koffie gedronken; bij het afrekenen in Euro’s vertelde de serveerster dat het 3 pond kostte; omgerekend €4,50. Ik had alleen €20 en de serveerster vertelde dat zij alleen in Ponden mocht terug betalen. Dan maar pinnen, maar dat kon vanaf €5; dat was toch beter dan Ponden terugkrijgen, dus hebben we gepind. Nog even gesproken over de Brexit; we vroegen of het voor haar nog wat zou uitmaken; ze was Roemeense, woonde in La Linea en werkte in Gibraltar. Ze moest nu al elke dag gecontroleerd worden en dat zou volgens haar niet veranderen; maar hopen dat de werkgever haar mag blijven inzetten na de Brexit. Terug bij de camper waren er weer meer campers bijgekomen; er stonden Engelsen naast ons. Aardige man, waar we later nog even mee hebben gesproken. Omdat we niet konden afwassen, zijn we ’s avonds bij MacDonalds gaan eten (goede smoes hè?) We hadden hier weer tv, dus even nieuws en het weer gekeken. Mooie foto's gemaakt in het donker van de haven en de rots van Gibraltar. Het begon ’s avonds te regenen en flink te waaien. Vooral de tuien van de zeilboten maakten veel herrie!

Donderdag 11-05-2017

Vertrek La Linea de Conception 36692 km

Aankomst Conil de la Frontera 36804 km

Gereden 112 km

Vannacht heeft het de hele nacht geregend en gewaaid, maar we hebben toch lekker geslapen. Wel waren we om 8 uur wakker. Maar het was droog en de zon liet zich weer zien. Vandaag geen vers gebakken croissants, want we hadden hier geen stroom. Thee gezet met het keteltje en een plakje ontbijtkoek erbij is ook lekker. Tegen 10 uur rijden we de camperplaats af; even afrekenen bij de parkeerautomaat en dan weg richting Lidl voor de boodschappen. In San Roque was de Lidl goed bereikbaar; er stonden al 2 campers, die we ook op de cp gezien hadden. We zijn daarna de N340 gevolgd richting Conil de la Frontera. Een heel andere omgeving; uitzichten op de zee met nu veel bewolking, prachtige begroeiing, een paar kleine pasjes, de Puerto Alto Del Bujeo van 320 m en de El Cabrito van 340 m; qua hoogte niet veel maar wel erg mooi! Na Tarifa draaide de weg landinwaarts naar een heel andere omgeving. Groene vlakten met wilde koeien/stieren/paarden en heel veel windmolens. Het waaide er inderdaad best, dus stroom genoeg! Langs prachtige witte stranden van de Atlantische Oceaan i.p.v. de Middellandse  Zee! Prachtig lag Vejer de la Frontera bovenop de berg; kon er geen foto van maken, want parkeerplaatsen kennen ze hier bijna niet. Tot we ineens bij een aantal heel grote parkeerplaatsen kwamen; bochten in de oude weg, die nu als parkeerplaats dienden; daar zetten we even lekker koffie. Hierna kwamen we bij de camping aan via een prachtige weg door dennenbossen. De camping was erg ruim opgezet en overal gras om op te staan! We liepen de camping even rond om een plaatsje te zoeken; Heleen bleef op het gekozen plekje, want ze had gisteren wat teveel gelopen bij Gibraltar en had last van haar knie. De camper even opgehaald en neergezet op een prachtig plekje. Eerst lekker buiten gegeten; in de loop van de middag vielen er een paar buien, maar het bleef lekker van temperatuur. We hadden vanmorgen een verse pizza Carbonara meegenomen uit de Lidl; die hebben we lekker in de oven gezet en opgegeten. Lekker koffie toe en DWDD gekeken. Geen Ajax vanavond, dus maar het Songfestival aan laten staan. Wel via internet (de wifi was perfect en gratis) Radio 1 geluisterd; het was erg spannend! Morgen blijven we nog een dagje hier. Het zou vannacht gaan onweren, dus de luifel maar (nat) ingedraaid.

Vrijdag 12-05-2017

Rustdag in Conil

Rond een uur of 7 rommelde het wat; voor de rest was er geen onweer te horen geweest. Toen we wakker werden rond half 9 was het al weer helder en zonnig. Alle dakluiken lekker open om de zon binnen te laten dus. Thee, croissantje natuurlijk en daarna lekker even lezen in het zonnetje buiten. Na de koffie even “un pan” gehaald bij het restaurant en even gezegd, dat we nog een nachtje bleven. Dat was geen probleem natuurlijk. Gelijk even gevraagd of je goed kunt fietsen naar Conil en waar de winkels en het postkantoor zijn. Heleen had nl. kaarten en een brief geschreven, die gepost moesten worden. De postbode was vandaag niet op de camping geweest en had ze dus niet meegenomen. Dat doen we dan maar zelf even. De route was vrij eenvoudig en er zat maar een niet vlak stuk tussen. In het dorp was het ook niet echt vlak; daar kwamen we ’s middags achter. De fietsen dus alvast van de camper gehaald en nog even een wasje gedaan. Dat droog hier prima in de zon en de wind. Heerlijk buiten geluncht en thee gedronken; daarna de fiets gepakt en naar Conil gereden. Het was inderdaad niet echt vlak, maar het viel allemaal best mee. Eenmaal in Conil hebben we eerst het postkantoor gezocht; die straat was erg steil en dus zijn we eerst naar beneden naar het strand gereden. En dat was me een strand zeg! De Atlantische Oceaan beukte  flink op de kust en er waren veel wandelaars en parachutes te zien langs het strand. De boulevard uitgereden en daarna naar boven gelopen; ja, want in het plaatsje was het te steil om te fietsen. Wel prachtig al die witte huisjes, de kerk, de stadspoort, de toren en de straatjes. Op een pleintje nog een standbeeld van een schoolmeester en een leerling. Uiteindelijk vonden we het postkantoor, maar het was gesloten en er was geen brievenbus bij het postkantoor! Dan maar ergens anders posten; het is nu toch weekend. Op de terugweg even boodschappen gedaan bij de Mercadona en terug naar de camping gefietst. Een steiler stuk, maar we konden gewoon naar boven fietsen. Op de camping eerst de boodschappen opgeruimd en koffie gedronken. De zon scheen nog heerlijk en daar hebben we even van geprofiteerd met een lekker drankje in de zon! ’s Avonds hamburgers, kipspiesjes van de bbq, wedges uit de oven en een verse salade à la Heleen gegeten. We hadden vanochtend al even gekeken waar we vanaf hier nu heen zouden gaan; waarschijnlijk de camperplaats in Sevilla zondag, dus morgen nog een dagje hier. Het weerbericht op BVN gaf aan, dat het hier morgen nog prachtig weer zou zijn; dit in tegenstelling tot het weer in de app op de telefoon. Maar die gaf gisteren ook aan dat het vandaag zou gaan regenen, dus daar letten we maar niet op. Nog even een filmpje gekeken; deel 1 van seizoen 2 van Acquitted.

Zaterdag 13-05-2017

Ook vanmorgen werden we rond half 9 wakker; er was nog wat bewolking, maar de zon kwam er snel door. De deur kon gelijk lekker open en na het gebruikelijke ontbijt en later de koffie  hebben we de globale planning van de terugreis gemaakt. Daarna maakten we onze eerste fietstocht van de dag naar de Mercadona voor boodschappen; we wilden vandaag verse rijsttafel eten en daar moesten we alle ingrediënten nog voor kopen. Prei, paprika, uien, knoflook, ham, champignons en natuurlijk rijst! We hadden ook een pot taugé gekocht, maar die bleek zuur te zijn, nee, niet te oud, maar net zoals uitjes. Dat bleek later geen goede combinatie en die hebben we maar weggegooid. Het was weer een lekker fietstochtje van zo’n 10 km heen en terug. Lekker koffie gedronken in het zonnetje en later onder de luifel brood gegeten. Even met de zelfontspanner een fotootje gemaakt en lekker nog even gelezen en het eten voorbereid; alle groenten gesneden en even gaar gebakken. Dat staat mooi klaar voor vanavond; de helft hebben weer ingevroren voor een volgende keer. Altijd makkelijk as je onderweg bent. Na de thee hebben we de fiets weer gepakt en zijn we richting haven gefietst. Deze rit was weer prachtig! Prachtige bossen, wandelpaden en vooral een prachtige kust met rode krijtrotsen en een woeste oceaan. Langs de kust liepen prachtige paden; het eerste stuk kon je fietsen, verder moest je lopen. Heerlijk van de mooie uitzichten genoten en later weer terug gefietst. Lekker (weer) in het zonnetje gezeten, nee, dat verveelt echt niet. Eerst koffie en later een lekker biertje en een wijntje; nee, dat verveelt ook niet! Pas rond half 8 gegeten en het was heerlijk; nasi, zoals bij de Chinees met een gebakken eitje erbij. Na de afwas alles opgeruimd, zodat we dat morgenochtend niet hoeven te doen. Alleen brood halen, betalen en we kunnen rijden. We slaan de steden verder over; we rijden morgen naar Caceres, waar een CC camping is. Caceres moet een historische stad zijn; we zullen zien.