Week 5

Vertrek Conil de la Frontièra 36804 km

Aankomst Zafra 37097 km

Gereden 293 km

Vanmorgen reden we dus op tijd weg; 10 over 10 zelfs, na douchen, thee, croissants, koffie, brood halen, betalen. Het eerste stuk was parallel aan het strand tot aan Cadiz; een waterrijk gebied met een dubbele Erasmusbrug! We rijden tot Sevilla langs een vruchtbaar landbouwgebied met druiven, mais, zonnebloemen, graan, groenten, aardappelen. We rijden via de rondweg Sevilla door; over een hoge brug over het havengebied (met uitzicht op de camperplaats waar we misschien naartoe zouden gaan) reden we helemaal buiten de stad om; daarna de Autovia A66 uit richting Merida. Weer een heel ander gebied; eerst weer landbouwgebied, maar het laatste stuk olijfbomen, druiven, olijfbomen, druiven en nog eens……  Om te eten reden we maar naar een tankstation,maar net ervoor vonden we een plaatsje in de schaduw om te eten. Er waren verder geen parkeerplaatsen langs deze weg om een foto te maken, dus maar vanuit de camper wat plaatjes gemaakt. Bij de afslag  Zafra van deze weg af en de TomTom gevolgd tot de gratis camperplaats middenin het centrum. Er stonden al wat campers, maar we konden nog een mooi plaatsje vinden; langs de stoep, een beetje schaduw onder bomen. Na de thee zijn we naar het centrum gelopen; de winkels waren natuurlijk dicht, maar het was druk op de terrasjes. Een oud fort, een kerk gemetseld met stenen, smalle straatjes en mooie pleinen. We volgden Teletekst voor de kampioenswedstrijd van Feyenoord; dat ging gelukkig snel goed. Lekker een kopje koffie gedronken op het ene terras en later een biertje en een wijntje ivm het kampioenschap van Feyenoord. Terug bij de camper lekker verse minestronesoep gemaakt met broodje gezond vooraf. Op BVN Studio Sport gekeken en de route voor morgen bepaald. We rijden binnendoor verder; eerst richting Portugal naar Badajoz en vandaar naar Caceres, waar een CC camping is. Caceres moet een historische stad zijn; we zullen zien.

Maandag 15-05-2017

Vertrek  Zafra 37097 km

Aankomst Caceres 37276 km

Gereden 179 km

Vanmorgen dus geen croissantjes afbakken, want we hebben geen stroom. Wel kregen we een appje van Jeffrey met daarin het filmpje van de 12 weken echo; alles gaat gelukkig goed en Chantal is gelukkig niet meer zo misselijk. Het mag nu dus bekend worden! 6 December is de uitgerekende datum. De Dia supermarkt tegenover de CP zou pas om 9 uur opengaan, maar bleek helemaal niet open te gaan. Vlakbij was ook een croissanterie, dus daar 2 croissants gekocht en thee gezet. Die waren ook lekker, maar toch…. Brood moesten we dan onderweg maar even kopen. Vanaf de CP reden we richting  Badajoz en de eerste supermarkt die we tegenkwamen, was ook gesloten. Zal wel iets plaatselijks geweest zijn, want verderop waren de winkels wel open. Het eerste stuk was redelijk vlak en saai. Het was wel een prima secundaire weg; dat was prettiger rijden als gisteren de Autovia. Bij Badajoz werden we naar de rondweg geleid; de stad hebben we dus bijna niet gezien. Een volgende keer doen we dat dus niet. Het stuk tot Caceres was mooier; wat meer heuvels en prachtige vergezichten over de olijfbossen. Erg veel olijfbossen zijn verwilderd; de bomen zijn hoog en die zullen wel niet geoogst worden denken we. Bij Caceres dus niet via de rondweg, maar gewoon centrum gevolgd. Het eerste winkelcentrum dat we zagen, was een Carrefour. Daar dus even boodschappen gedaan voor de komende dagen; eerst brood voor vandaag! Bij de camping kregen we direct een plaats toegewezen; alle plaatsen hebben hier een eigen sanitair! Toen we eenmaal op de plaats stonden, vonden we plaats ernaast beter en dus even naar de receptie om dit te veranderen. Het was geen probleem, dus de camper daar gezet. Hier hadden we wel ontvangst op de tv en zelfs Astra 3 deed het weer; we konden dus weer naar de “normale” zenders kijken. Buiten de camping  lag een aantal bedrijven, waaronder een China Shop; daar zijn we ’s middags even naartoe gelopen. Niet normaal wat er allemaal in zo’n winkel zit! De producten mogen bij inkoop wel niets kosten; anders zou de voorraad onbetaalbaar zijn. Terug naar de camping even de bushalte gezocht, waar de stadsbus naar Caceres stopt. Morgen gaan we daar naartoe om het centrum te bekijken. ’s Avonds lekker verse lasagne gegeten en even DWDD gekeken en de mannen van Voetbal Inside; de documentaire over Feyenoord mochten we natuurlijk niet missen. Daarna het verslag gemaakt, terwijl Heleen naar Anita Witzier’s documentaire over vroeg geborenen keek.

Dinsdag 16-05-2017

Rustdag in Caceres

Het was wat bewolkt toen we wakker werden, maar dat trok snel weg. We gaan vanmiddag pas naar de stad, dus hebben we vanochtend heerlijk rustig aan kunnen doen (niet dat we dat anders niet doen). Lekker op bed/buiten gelezen, koffie gedronken en plannen gemaakt voor de verdere terugreis. We willen op de terugweg nog even langs Bert en Christien, dus plannen we dinsdag en woensdag in in Cognac-la-Foret. Vanuit Caceres rijden we eerst morgen (woe) een stukje binnendoor langs grote stuwmeren naar Salamanca. Vrijdag van Salamanca naar Burgos, zaterdag van Burgos naar Zarautz en van daaruit naar Dax in Frankrijk. Daar zijn we dan zondag en maandag en dan rijden we dus dinsdag naar Cognac. Na de lunch zijn we naar de bushalte gelopen; de bus kwam elk heel en half uur; wij kozen voor twee uur en de bus was stipt op tijd. Kaartjes koop je gewoon in de bus voor €1 p.p. en we moesten tot halte Multiples in het centrum. Bij de eerste bushalte stroomde de bus helemaal vol; de school was uit! Maar goed dat we niet met de fiets zijn gegaan; de weg was erg steil en fietsen over de hoofdweg is toch wel erg link zonder fietspaden. Alleen op de rotondes stonden er fietsbanen geschilderd; voor de rest niet. Het was ook best moeilijk te vinden geweest. Nu stonden we in 20 min. bij de eindhalte. Bij het grote postkantoor, dus was makkelijk terug te vinden. We wilden naar de Oude Stad en vroegen dat aan de eerste de beste Spanjaard; die wist het niet, maar gelukkig de volgende wel. De Plaza Major was makkelijk te vinden; de straat links gewoon helemaal uitlopen. En dat was ook zo; het plein was erg leeg; alleen wat mensen op de terrasjes, die zaten te eten. Wij wilden alleen wat drinken, maar na een minuut of 5 wachten op een van de terrasjes, zijn we weg gegaan. Er kwam gewoon niemand vragen wat we wilden. Toen zijn we de oude stad maar ingelopen; daar zal toch wel een terrasje zijn? De stad was prachtig gerestaureerd; de poort, de kerk en de straatjes. Op een volgend pleintje was een terrasje, maar daar was het zo heet, dat we lekker binnen thee hebben gedronken met airco! Daarna zijn we verder gelopen door het oude centrum. Op de terugweg weer door het prachtige park gelopen tot bij de bushalte; even verder gelopen om te kijken of het nieuwe centrum ook nog wat was. Maar dat viel tegen, dus zijn we naar de bushalte gelopen, waar we nog een 20 minuten moesten wachten op onze bus. Terug op de camping met de beentjes omhoog lekker een drankje genomen en ’s avonds de verse pizza afgebakken en natuurlijk nog even lekker gedoucht in ons privé sanitair!

Woensdag 17-05-207

Vertrek Caceres 37276 km

Aankomst Salamanca 37510 km

Gereden 234 km

Nadat we ontbeten hadden, zijn we rond 10 uur naar de receptie gereden om af te rekenen en brood te halen. De TomTom ingesteld op het eerste stuk binnendoor langs de stuwmeren en zo reden we weg. Die stuwmeren waren inderdaad prachtig om te zien, maar net zoals vorige dagen was er geen enkele parkeerplaats langs de weg. Wel veel wandelaars naar Compostella. Stoppen kon dus niet; pas aan het eind konden we even stoppen, maar toen zag je alleen het drooggevallen laatste stukje. Maar weer een foto op internet opzoeken dus ter herinnering. Bij Plasencia de Autovia weer op. Die was ook prachtig, alleen snappen we niet, dat er naast deze weg weer een nieuwe weg werd aangelegd. Je ziet dat wel meer in Spanje; een nationale weg, daarnaast een Autovia en daarnaast weer een Autopista…… Deze weg klom aardig de bergen in; we hebben twee Puertes gehad; een van ruim 1200 m en een van ruim 1000 m. En zelf sneeuw op de hoogste toppen! Prachtig en gelukkig konden we daar wel parkeren op een mooie parkeerplaats. Koffie hadden we onderweg bij een benzinestation gehaald; 2 verse Nespresso’s voor €2,80. Op de parkeerplaats hebben we heerlijk brood gegeten. Het laatste stuk naar Salamanca zakte de temperatuur naar zo’n 15 graden en het werd donkerder en donkerder. En uiteindelijk begon het te regenen; eerst druppelen, maar toen echt. We besloten eerst maar even naar de Lidl te gaan voor de boodschappen. Daar konden we prima parkeren en daarna reden we naar de camping. Er stond een rij wachtenden voor de poort. Bij de receptie was het dus druk, maar we mochten zelf een plaatsje zoeken. We vonden een plaatsje en zetten de camper neer. In de regen aankomen op een nieuwe camping is nooit leuk. Als je dan ook nog geen bereik heb met je telefoon en de wifi doet het maar half, dan……. Gelukkig werd het na een half uur droog, kwam de zon erdoor en konden we weer heerlijk buiten zitten. Het bereik en de wifi werden niet echt beter, maar de zon doet dan toch zijn werk. Het plaatsje bevalt ineens veel beter! Naast ons staan mensen uit Zeeland, waar we nog ervaringen mee hebben uitgewisseld; zij waren vandaag in Salamanca geweest en we kregen alvast hun plattegrond en zij wilden richting zuiden en wij konden onze ervaringen met de camping in Caceres en Conil de la Frontera met hun delen. Voor het eten moesten we zelfs het witte laken nog aan de luifel hangen; anders was het te heet! We aten frites met worstjes van de bbq en sla. Het werd later op de avond weer wat donker en we hoorden wat gerommel in de verte, dus de luifel maar ingedraaid en de stoelen naar binnen. Na het journaal en het weer op BVN, want Astra 3 deed het niet, hebben we toen een aflevering van Acquitted gekeken. Toen we eenmaal op bed lagen, begon het inderdaad te regenen en te onweren.

Donderdag 18-05-2017

Rustdag in Salamanca.

Het was droog, maar bewolkt toen we wakker werden en maar 13 graden buiten! Dat waren we niet meer gewend. Thee gezet en croissants gebakken. De weersvooruitzichten zijn half bewolkt in de morgen en wat zon in de middag en zo’n 17 graden. We gaan gezien de knie van Heleen niet fietsen naar Salamanca, want fietsen en lopen door de  stad wordt dan  te veel. Alleen lopen moet kunnen. De buren vertrekken naar Caceres en Heleen leest lekker en ik maak het verslag van de laatste dagen verder af. Even brood gehaald bij de receptie en koffie gezet natuurlijk. En tot de lunch ook even gelezen, niet buiten in de zon, maar binnen. Daarna naar de bushalte gelopen, die vlakbij de camping lag. De bussen reden op het hele en halve uur en wij kozen die van half drie. M 10 over half drie was de bus er. Nog even aan een medereiziger gevraagd welke halte we voor de Plaza Major moesten hebben; dat was gewoon het eindpunt op de Gran Via. Het was een kort ritje met weinig haltes en zo waren we snel op het eindpunt. Even goed onthouden waar dat is, want vanaf dat punt vertrekt de bus ook weer. In hooguit 10 minuten waren we o de Plaza Major en die was inderdaad indrukwekkend! Zo’n groot ombouwd plein hadden we nog niet gezien. Het was er druk met schoolreisjes en nadat we een stukje rondgelopen waren, zijn we lekker op een terrasje gaan zitten en hebben we thee gedronken. Op dit terras moesten we voor 2 thee €5 afrekenen; in Caceres was dat €2,80. Maar we zaten dan nu ook op de Plaza Major! Na de thee zijn we verder gelopen door het voetgangersgebied richting de Romeinse brug. We kwamen langs prachtige gebouwen, universiteiten (waar ook buiten les gegeven werd) en kerken; allemaal in prima staat. Van een aantal gebouwen stonden alleen de façades nog, die met een stalen constuctie gestut werden. Grote groepen Japanners met selfiesticks liepen er en ook veel Amerikanen en Engelsen. Op de terugweg van de brug zijn we nog door een botanische tuin gelopen; zelfs in de stad zaten er ooievaars te broeden op een aantal gebouwen. We hebben ze langs de weg ook al veel gezien op stroompalen en zelfs op verkeersborden boven de weg. Terug nog weer even over het mooie plein en via een andere uitgang nog een stukje verder gelopen. Toen richting bus en toen we aan kwamen lopen, kwam net de bus van 10 over half vijf er aan. We konden zo instappen; de terugreis werd een veel langere rit als heen; we gingen door alle buitenwijken van het plaatsje Cabrerizos, tot we eindelijk bij onze halte waren. Het had dubbel zo lang geduurd, maar we hadden wel veel gezien; veel mooie nieuwbouw, villa’s, rijtjeshuizen en geen flats! De zon was nog voor de camper, dus hebben we heerlijk buiten gezeten met een drankje. We hebben ’s avonds verse champignonsoep gemaakt met stokbrood gezond; het was weer heerlijk. Alles opgeruimd toen de zon weg was en binnen even naar BVN het Journaal en het weer gekeken en daarna 2 afleveringen van Acquitted. Het blijft spannend en we zijn weer terug bij af! Morgen rijden we naar Burgos over de Autovia.

Vrijdag 19-05-2017

Vertrek Salamanca 37510 km

Aankomst Burgos 37788 km

Gereden 278 km

Gisteren was het fris, maar nu was het nog frisser; buiten maar zo’n graad of 8 en binnen 14! Snel de zonneschermen open gedaan en de zon verwarmde het al snel. Ontbeten, afgerekend en brood gehaald, koffie gedronken, de wc schoongemaakt en vuilwater weg laten lopen en zo reden we rond kwart over 10 weg. We wilden nog tanken en hadden in Salamanca een groot benzinenstation gezien toen we kwamen; dat hebben we niet meer gevonden, maar wel de binnenstad met de camper gereden! Op de weg naar de Autovia kwamen we langs een groot benzinestation met bediening; we hebben daar getankt en zijn toen de Autovia opgegaan. De route vandaag was redelijk vlak; het eerste stuk met veel landbouwgronden en bergen met sneeuw ver op de achtergrond. In de buurt van Valladolid werd het weer wat heuveliger, maar het bleef groen. De bergen die we daar zagen, waren allemaal “afgevlakt”, net alsof de toppen eraf gehaald waren. Dit zal wel een geologische oorsprong hebben; zoeken we nog wel even op. Weer even een lekker kopje Nespresso gehaald bij een van de vele grote tankstations, die altijd even van de weg af liggen; vaak nog aan de Nationale weg, die er langs loopt. Er waren vandaag veel militaire wagens op de weg; toch geen mobilisatie in Spanje op komst? Voorbij Valladolid vonden we een prachtige parkeerplaats met speciale plaatsen voor campers met stroom en water? Dat hadden we niet nodig, maar we hebben daar heerlijk gegeten. Het laatste stuk tot Burgos werd weer wat heuvelachtiger en bij Burgos reden we van de heuvel af zo de stad in. Eerst maar even een Lidl intoetsen in de TomTom; we moesten nog wat boodschappen halen voor ons zelf, maar ook wat Wodka voor Berten Christien. De 1e Lidl was er gewoon niet; de weg op de TT was in het echt afgesloten en er was geen Lidl te vinden. De volgende vonden we wel, maar daar konden we absoluut niet parkeren. Bij de 3e poging kwamen we door de stad weer bij ons beginpunt terecht en daar was een Lidl, waar we en konden staan en waar we de boodschappen konden doen. Daarna zijn we naar de camping gereden; het was er al best druk met vooral Nederlanders. We mochten zelf een plaats zoeken op het grote terrein. Er waaiden veel pluizen door de lucht van populieren en de meeste plaatsen met satelliet ontvangst, waren al bezet. Geen probleem, dan geen BVN Journaal vanavond. We zien het nieuws toch op Teletekst op onze telefoons! Na de koffie zijn we nog een stukje gaan lopen; we hadden besloten de Cathedraal voor gezien te houden; we hebben er al zoveel gezien! Langs de rivier liepen wandel- en fietspaden naar de stad en het was er druk. Terug bij de camper heerlijk in het laatste zonnetje gezeten; het werd snel fris. De camping kostte €19, het hoogste CC tarief en was dat zeker niet waard; verouderde toiletgebouwen, slechte  (gratis) Wifi, een verouderd totaalplaatje. Heerlijk verse nasi met een gebakken eitje gegeten en daarna heeft Heleen liggen lezen en heb ik het verslag gemaakt. Morgen gaan we binnendoor naar Zarautz aan de Golf van Biskaje en zondag dus verder naar Dax. Nog even een paar afleveringen van Acquitted gekeken. Morgen al weer de laatste! Ze geven vandaag 4 graden op, dus de sprei maar weer op het bed.

Zaterdag 20-05-2017

Vertrek Burgos 37788 km

Aankomst Zarautz 38029 km

Gereden 241 km

We werden wakker en het was een graad of 8 buiten; viel dus mee. Snel de verduistering open en de zon verwarmde het interieur best snel. We hadden vandaag geen haast, maar na de thee met croissants, ja we hebben ze nog steeds, even brood gehaald en daarna koffie gedronken. We reden rond 10 uur van de camping richting Zarautz. We hadden de route ingesteld zonder tolwegen en dat beviel erg goed. Na korte tijd doemden in de verte het  noordelijke gebergte van Noord-Spanje op. Ook de verkeersborden veranderden van taal; waren we gewend aan Spaans, nu werd het Baskisch en daar is geen touw aan vast te knopen. Zelfs de plaatsnamen hebben een afwijkende naam. De natuur zag er weer heel anders uit dan de afgelopen dagen; veel hoger en groener. Onderweg weer even koffie gehaald bij de benzinepomp en later op een mooie parkeerplaats gegeten. De weg liep door dalen en over een hoge klimmen. We hadden een afdaling van ruim 7 km van 6%; best lekker dus. Het laatste stuk liep door een mooi gebied achter het kustgebergte; we kwamen door Oria, dat aan een baai lag en zo reden we naar de camping. Het laatste stuk was steil omhoog, want de camping lag bovenop het kustgebergte met prachtig uitzicht op de stad en de oceaan. Na inschrijving werden we naar onze plaats gebracht; de camping stond best vol en er waren veel Nederlanders; deze camping wordt ook gebruikt als startcamping van veel caravan en camperreizen van ACSI, NKC en ANWB. Het plaatsje was prima, maar de zon verdween snel achter de bomen. Na de thee zijn we eerst een stuk langs de kust gelopen; naar Zarautz was het ongeveer 440 treden naar beneden en dus ook weer omhoog en gezien de knieën van Heleen, hebben we dat maar niet gedaan. Trouwens, het uitzicht van bovenaf was zeker mooier dan vanaf de boulevard. Heleen bleef even wachten, terwijl ik een stukje verder de trappen afliep. Het was een prachtig uitzicht vanaf elke locatie! We bleven er even zitten en spraken met andere Nederlanders, die uit het stadje omhoog gelopen kwamen. Er was op de boulevard gelukkig niet te veel te beleven! Terug bij de camper dronken we koffie en zijn we later de camping verder rondgelopen. Om in de zon te zitten, moesten we tegenover onze camper op een vrije plaats gaan zitten en daar was het prima tot een uur of half zeven. Het koelt best af hier aan de oceaan! De oven neergezet en voorverwarmd en daarna de pizza erin gedaan. We hebben hem binnen opgegeten, want buiten was niet echt lekker meer in de schaduw. Daarna hebben we even journaal gekeken, want we hadden weer Astra3 hier! Heleen heeft lekker liggen lezen en wat tv gekeken en ik heb het verslag van week 5 afgemaakt en online gezet. Na de koffie kijken we nog naar de laatste aflevering van Acquitted; benieuwd hoe dat afloopt na de vorige aflevering! Morgen gaan we via San Sebastiaan, of zoals het hier heet Donostia, richting  Francia naar Biarritz en vandaar naar Dax.