Najaar 2018 Frankrijk-Spanje

Vertrek Spijk  47991 km

Aankomst Neufchâtel-en-Bray 48423 km

Gereden 432 km

’s Morgens om half tien, na voltanken weggereden; de teller sprong op 48000 op de Gorcumse brug. Weinig verkeer, op de cruise controle op 100 door Antwerpen gereden. Over de bulderbaan bij Gent met 70 km; bij de Franse grens nog steeds de chicane, maar niemand te zien daar. De eerste parkeerplaats in Frankrijk vol; doorgereden tot voorbij Arras, net van de rijksweg af. Prima parkeerplaats voor de lunch! De Tom-Tom geeft niet overal de 80 km per uur aan op de binnenwegen, dus oppassen! Via de D939, St. Pol, Hesdin naar de D 928 naar Abbeville. Prachtige route door heuvelachtig landschap met veel bossen, niet zoals de route boven Parijs met alleen graanland. Vanaf Abbeville via de A28, mooie weg, weinig verkeer, Bij Neufchâtel herkenden we er nog niets van, terwijl we er in 2012 ook geweest waren. Ook in de plaats geen herkenning, maar bij de camping begon het wat te dagen, alleen lag de camping in onze herinnering verder buiten de bebouwde kom. De camperplaats was nieuw met een automatische slagboom en 14 prachtige plaatsen met verharding voor de camper en gras ervoor. Het was niet koud, maar we hebben niet buiten gezeten. Na de koffie even een stukje gelopen met de paraplu!! Er moest een Leclerc en een Lidl vlakbij zijn. Die vonden we snel, ze waren natuurlijk dicht. Er was wel een soort bazar, die open was en we waren de aluminiumfolie vergeten. Ook kochten we nog een nieuwe emmer; de oude was na al die jaren gescheurd. Terug bij de camper een drankje en naar de Vuelta gekeken. ’s Avonds gebakken eitje met nasi en saté gegeten en sport gekeken. Het begon harder te regenen en het beeld viel daardoor elke keer weg. Rond een uur of 10 vonden we het welletjes en zijn we naar bed gegaan. Morgen naar Argentan, de perfecte camping municipal die we in 2012 ook bezocht hebben, waar door de overactieve beheerder toen geen grassprietje verkeerd lag!

Maandag 27-08-2018 17-18°, bewolkt, zon in Argentan

Vertrek Neufchâtel-en-Bray 48423 km

Aankomst Argentan 48613 km

Gereden 190 km

Rond een uur of 8 waren we wakker; thee met croissants (deze keer weer voor elke dag meegenomen, maar ik ga dit niet elke dag vermelden!) Even naar de Leclerc gelopen over de oude treinbaan, dat nu fietspad (de Voie Verte) was voor brood en daarna opgeruimd en na de koffie reden we rond half 11 weg. Vanuit Argentan via de A28 richting Rouen, een drukke stad. Daarna via de D438 verder richting Le Mans, waar we ook op een mooie parkeerplaats gegeten hebben. De route was weer mooi, met prachtige authentieke Franse dorpjes, met vakwerkhuisjes met bruine balken en crèmekleurig pleisterwerk. Net na Gacé, een plaatsje waar we nog nooit van gehoord hadden, de D926 op richting Argentan. Net voor Argentan veel “kijkers” langs de weg; bij de volgende rotonde stond een optocht met honderden motoren te wachten om een tocht te gaan rijden. Wij mochten en gelukkig nog net voorlangs, anders hadden we er wel even staan wachten tot ze allemaal voorbij waren. Op de camping werden we opgewacht door dezelfde beheerder als in 2012; we kregen een plaatsje, hoewel we niet gereserveerd hadden, maar dat was meer een manier van de beheerder om te laten zien hoe druk hij het wel niet had….. Na thee en vervolgens koffie zijn we nog even gaan fietsen naar het centrum en de nieuwe Intermarché. Dit was inderdaad een prachtige grote supermarkt, waar nog aan gebouwd werd. We vonden er de schuursponsjes en zelfs Vermouth sans Alcool, waar we alvast één smaak van meenamen! Terug op de camping nog heerlijk in de zon gezeten, drankje erbij en rond half 7 spaghetti gegeten. Terwijl Heleen heerlijk in haar nieuwe E-reader ging lezen, deed ik de afwas. In het laatste zonnetje nog even buiten gelezen en daarna binnen koffie gedronken en het verslag in het klad gemaakt. We blijven nog een dagje hier, het wordt morgen heerlijk weer.

Dinsdag 28-08-2018, zon  29°, onweer, regen

Rustdag in Argentan

Na de thee met croissants eerst even het meertje rondgelopen. Bij het lakenmuseum stond een paardenkoets met twee prachtige paarden ervoor te wachten. In de tuin erachter prachtige perken met een prachtige vogel. Het water van het meertje was rimpelloos en zo maak je de mooiste foto´s! Op de camping staan ook twee prachtige metalen hanen. Het is markt vandaag in Argentan; daar moeten we natuurlijk wel even heen…. Het is een echte weekmarkt met veel verse groente en vlees en vis en de nodige kledingkramen. We zijn het stadje even rondgefietst en daarna weer naar de camping terug gegaan. Heerlijk buiten broodje gezond gegeten en na de thee zijn we boodschappen gaan doen bij de Intermarché. Alle twee de fietstassen weer vol! ’s Avonds de nieuwe elektrische bakplaat geprobeerd met uienringen, champignons en kip! De aardappelschijfjes konden er niet meer bij, dus die maar in de koekenpan gedaan. Het smaakte prima, dus een goede koop geweest! Later nog Dynamo Kiev- Ajax gekeken. Morgen gaan we verder naar Angers, naar een camping waar we ook al eens geweest zijn. Na het eten alles opgeruimd, want er is “noodweer” voorspeld. Het ging wel regenen, maar nog niet zo erg hard; we hielden gewoon beeld!

Woensdag  29-08-2018 17-18°, regen, bewolkt in Angers

Vertrek Argentan 48613 km

Aankomst Angers 48812 km

Gereden 199 km

Flinke buien met onweer gehad vannacht; nu bewolkt en af en toe een druppeltje. Nadat we opgeruimd hadden en wilden vertrekken, begon het weer te regenen. Dus met de camper naar de vaat gereden, want ik moest toch nog afrekenen. €12,30 per nacht is geen geld voor zo’n camping! Alles prima in orde; keurige toiletgroepen, heerlijke douches en alles keurig gemaaid, geen blaadje op de grond en het grind netjes geharkt door de ADHD ambtenaar. Zelfs nu het giet van de regen, loopt hij nog met de bladblazer rond. Even tanken en brood halen bij de Carrefour; Heleen vond iets voor Noé, wat ze niet kon laten hangen. Pantoffeltjes met dierenkop en oortjes! We rijden weer een mooie route via de D924 en de D916 naar Mayenne en Laval. Daarna de N162 richting Angers, eerst in de regen, maar na een uurtje weer droog! Onderweg hebben we op een parkeerplaats bij een Aldi gegeten, want langs de weg waren geen parkeerplaatsen waar we konden staan. Eenmaal in Angers reden we zo naar de camping, waar we in 2014 ook al eens geweest waren. We mochten een plaatsje zoeken en installeerden de camper. Het waren grote, smalle plaatsen. Het was bewolkt, dus dronken we de thee binnen. Gelijk even gekeken naar de weersverwachting hier. Morgen bewolkt en regen, dus besloten we morgen door te rijden richting Bordeaux. De camping bij Angoulême valt af; we vinden een andere route naar ST. Jean-d’Angely. Vanavond eten we verse pizza uit eigen oven met als voorgerecht verse champignonsoep. Die dus eerst ’s middags buiten staan te bereiden; even de finish van de Vuelta gezien met Mollema op de 2e plaats! Heerlijk kopje soep gegeten, daarna een wijntje en daarna de verse pizza uit de oven. ’s Avonds nog voetbal gekeken en Linda’s zomerweek met Johan Derksen. Een beetje schakelen dus…..

Donderdag  30-08-2018 16-18°, 26° in St. Jean

Vertrek Angers 48812 km

Aankomst St. Jean -d’Angély 49027 km

Gereden  215 km

We werden pas om 9 uur wakker; het was bewolkt en 16°. De weersverwachting hier is bewolkt en 19°. We besluiten na de koffie door te rijden naar de volgende stop in St. Jean-d’Angély op hoogte van Limoges, maar richting kust. Daar moet het beter weer worden vandaag. Eerst Angers door en later bij Montreuil-Bellay, waar we ooit gestaan hebben op de camping bij het kasteel, rechtsaf richting Parthenay. Een redelijk saai stuk. Eerst door wijngebied met druiventeelt. Via Niort, waar we gegeten hebben, een veel mooiere route richting St. Jean-d’Angély. De camping ligt mooi buiten de stad aan een recreatieplas. Op de camping kiezen we een mooie hoekplaats en de camper neergezet, luifel uit en stoelen naar buiten. Thee gedronken en daarna de fietsen uit de camper en naar het centrum gefietst; een prachtig stadje met een leuk centrum, mooie pleinen en gebouwen. Daarna richting winkelcentrum, de Intermarché. Google maps erbij gehaald en even gevraagd en zo kwamen we er uiteindelijk. Het winkelcentrum lag bovenop een berg met uitzicht over de stad en de omgeving. Nadat we door de winkel zijn gelopen, reden we sneller terug dan we heen gereden zijn. Op de camping koffie en daarna de fietsen weer opgeruimd. Drankje erbij en rond half 7 begonnen met het eten. We hadden nog saus van thuis, kerrie met kip. We hoefden dus alleen een builtje rijst te koken en alles door elkaar te hutselen. Het was inmiddels wat gaan regenen, dus hebben we binnen gegeten. Morgen gaan we richting Biscarosse of Biscarosse Plage. We zien wel.

Vrijdag 31-08-2018, zon en 28°

Vertrek St. Jean-d’Angély 49027 km

Aankomst Biscarosse 49263 km

Gereden 236 km

Vandaag een mooie route gereden door het wijngebied  rond Bordeaux. Heuvelachtige wijngebieden afgewisseld met bosrijke stukken. Via de D150 door Saintes naar Mirambeau en daar op een mooie parkeerplaats even gegeten en net boven  Bordeaux zijn we weer de snelweg opgegaan. Het was erg druk vanuit het zuiden naar het noorden; aan onze kant viel het best mee. Een kwartiertje file i.v.m. een net gebeurd ongeluk, gelukkig zonder persoonlijke schade. De rondweg  was wel zo’n 40/50 km lang; een erg grote stad dus. Onder Bordeaux bleef het vooral druk vanuit het zuiden; het zal wel te maken hebben met het eind van de vakanties in Frankrijk. Eerst een stukje richting Arcachon en daarna  via de D652 en de D46 naar Biscarosse. We hadden camping Navarosse uitgekozen, een Campéole camping aan het meer van Biscarosse. Voor het plaatsje richting het meer en zo reden we naar de camping. Deze lag inderdaad prachtig aan het meer, met een jachthaven en een zandstrand. We schrijven ons in en we mogen een keuze maken uit een aantal plaatsen. Ze zijn mooi gelegen in een bosachtige omgeving met loof- en pijnbomen. We vinden een plaatsje met niet teveel bomen, vlakbij het sanitairgebouw. Er staat een grote Franse caravan met een voortent naast ons, met een mooie waslijn als afscheiding. We hebben gelijk een plattegrond gekocht met fietsroutes in de omgeving; na de thee rijden we eerst via het bos naar het stadje. Eerst komen we zomaar langs een Cache-Cache winkel…………..en daar hadden ze natuurlijk wel wat aanbiedingen voor Heleen. Er was daar ook een grote supermarkt, een Leclerc. We rijden verder en komen ook nog langs een Lidl als we het centrum infietsen. Een leuk plaatsje met een klein centrum met terrasjes en gezellige winkeltjes. We rijden het helemaal rond en dan weer terug via het bospad, maar nu het hele stuk. De camping was best vol gelopen vanmiddag; waarschijnlijk ook nog door een groep camperaars. Op de camping  heerlijk buiten gezeten, koffie, drankje en ’s avonds lekker simpel champignonsoep (die hadden we nog over) met omeletje kaas, paprika, champignons op heerlijk volkorenbrood (nog uit Nederland). ’s Avonds werd het snel fris en donker; rond 9 uur was het donker en zaten we lekker binnen. Heleen las wat en ik keek naar Veronica Inside. We blijven hier tot maandag; morgen doen we boodschappen en fietsen we langs het meer. De ontvangst op onze telefoons was erg slecht!

Zaterdag 01-09-2018, zon en 28°

Rustdag in Biscarosse

We zijn vanmorgen na de koffie boodschappen gaan doen bij de Lidl; beide fietstassen waren goed vol toen we terug fietsten. ’s Middags zijn we de route langs het meer gereden langs het lange zandstrand. Het was best druk op het strand; het fietspad lag prachtig tussen de weg en het strand, Halverwege gingen we ook nog een stuk door het bos en dat was al best steil, maar onze fietsen deden het prima! Later kwamen we weer bij het strand uit. Aan het eind was een soort waterpretpark, waar het erg druk was. Er was jammer genoeg geen gelegenheid om ergens een kopje koffie te drinken, dus dat deden we weer bij de camper. We aten vandaag verse lasagne, dus eerst de verse saus gemaakt met uien, paprika, champignons, knoflook, pomodorosaus, bouillon en kruiden. De saus heeft een uurtje staan te trekken; daarna de helft in de schaal gedaan met de lasagnebladen en de rest bewaard voor een volgende keer met spaghetti of zoiets. Daarna in de oven en na een half uurtje konden we eten. Het was heerlijk; voor herhaling vatbaar dus. Bij het meer nog wat foto´s gemaakt met de ondergaande zon. Later nog even Dance, Dance, Dance gekeken.