Week 4

Zondag 16-09-2018, zon 24°

Rustdag in Sanxenxo

We worden rond half negen wakker en de zon probeert er al door te komen; beter dan gisteren dus. De zee is ook al helemaal helder en de eilanden zijn goed te zien. Nog steeds geen dolfijnen gespot, maar we zitten ook niet de hele dag over het water te turen natuurlijk. Na het ontbijt even om de camping heen gelopen; het is een kleine camping met de helft vaste plaatsen en mobile-homes. Er zijn dus zo’n 15 “echte” kampeerplaatsen, die nog redelijk bezet zijn. Even het bestelde witte brood opgehaald en later week 2 en 3 op de weblog geplaatst. We hadden eerder geen wifi verbinding gehad. Soms wel buiten bij de receptie, maar daar heb je niets aan met je laptop. Op deze camping kon ik gewoon in de receptie aan een gezellige tafel zitten en internetten.  Vanmiddag gaan we de andere kant op fietsen; daar hebben we op de heenweg ook nog interessante dingen gezien. Het was heerlijk weer en we hebben heerlijk geluncht; het verse brood was heerlijk. Lekker buiten in het zonnetje thee gedronken en na de thee zijn we gaan fietsen naar het oude fort wat we gezien hebben op de heenweg. Daarna de strandweg verder uitgefietst, maar verderop werd de weg vierbaans en te druk. Daarna fietsten we door het dorpje Noalla omhoog de berg op. Bovenop de berg naar een ander dorpje met een prachtig kerkje en daarna via de andere kant van de berg naar beneden tot bij het strand Playa de Major aan de doorgaande weg naar de camping. Daar hebben we nog even genoten van het mooie uitzicht richting de camping; die konden we net niet zien, lag in een bocht. Op de camping uien en champignons gesneden en gebakken voor op de kip. Lekker in het zonnetje gezeten met een drankje. Intussen alles opgeruimd, want morgen gaan we verder. Onze Engelse buren kwamen net van de camping waar wij morgen naartoe gaan. Een prima camping, vlakbij het strand en een dorpje. Daarna de kip gebakken, want we hadden hier 6 amp, dus ovenfrites bakken en kip grillen gaat niet samen… Tijdens Studio Sport stond de frites in de oven. De kip met champignons en uien waren heerlijk en de frites ook. Na de sport gedoucht, Heleen lag te lezen. Daarna Boer zoekt vrouw en de familie Kruis gekeken.

Maandag 17-09-2018, mist 15°, onderweg zon 26°, later weer mist 16°

Vertrek Sanxenxo 50453 km

Aankomst Ancora 50574 km

Gereden 121 km

We werden weer in de mist wakker, dus besloten we verder te rijden richting Portugal. Na de koffie reden we rond half 12 weg van de camping. Ook het achterland lag nu in de mist en zo reden we tot onder Sanxenxo in de mist. De weg langs de kust verlieten we bij Pontevedra en daarna klaarde het langzaam op en werd het helder en zo’n 26°. Het achterland was prachtig met hoge bergen en mooie vergezichten. We aten op een zonnige parkeerplaats, waarna we de N550 en later de A55 reden tot Tui, waar we Portugal binnenreden. Daarna gingen we verder langs de Rio Minho tot Vila Praia de Ancona, waar de camping lag. Hier zagen we al weer wat zeemist naderen en eenmaal op de camping aangekomen, kwam die mist ook over de camping gewaaid. Het werd snel frisser en toen we wat boodschappen wilden doen, moesten we ons jack/jas aan. De Intermarché lag niet zo ver van de camping, maar we hadden gemerkt dat de toegangsweg uit kasseien bestond en dat is om te fietsen niet zo prettig. We namen dus wat andere straatjes, die gewoon geasfalteerd waren en kwamen bij de winkel. Nadat we de boodschappen hadden gedaan, zijn we nog naar het plaatsje gefietst. Daar was een lange winkelstraat die we zijn uitgefietst, maar we zagen ook een boulevard langs het strand lopen. Aan het eind van de straat moest je een viaduct over om op die boulevard te komen. Het werd al weer wat lichter en toen we in de haven terug waren, scheen de zon. We hebben even koffie gedronken op een terrasje, €2 voor2 koffie is niet veel toch? Daarna zijn we weer terug gereden naar de camping, die inmiddels al weer in de mist lag. Dus we hebben niet meer buiten kunnen zitten en hebben dus gelijk alles maar weer opgeruimd, want morgen gaan we weer verder. We hadden nog een pizza in de koeling en die hebben we ’s avonds gegeten. In Portugal is het een uur vroeger, maar daar hebben we ons niet aan gehouden. We hadden hier voor het eerst geen tv; de bomen op de camping versperden dat. Heleen heeft lekker liggen lezen en ik heb het verslag gemaakt; ook een nuttige besteding toch? Nu missen we wel het programma over de ouders in de basisschool (Een klas vol ouders) ; hopelijk hebben we morgen wel beeld voor de voetbalwedstrijd van Barcelona en PSV. We hebben op deze camping wel wifi, dus kunnen we proberen via de app te kijken. Dat lukte en we hebben naar Een klas vol ouders gekeken op het kleine schermpje van mijn telefoon.

Dinsdag 18-09-2018, 16° bewolkt bij vertrek, 26° onderweg en op de camping

Vertrek Ancora 50574 km

Aankomst Penedones 50740 km

Gereden  166 km

Bewolkt toen we wakker werden; er lag een deken over het hele gebied. Na de croissants met thee ben ik even naar de Intermarché gelopen om een broodje voor Heleen te halen. Daarna op het gemak de laatste dingen opgeruimd en koffie gedronken. Toen we vertrokken, stond er een Duitser bij de verzorging, die wel erg veel tijd nam om zijn ding te doen. Wij hebben daarna nog even de vuilwatertank geleegd en reden de camping af. In het dorpje richting de A28 en de A27 naar Ponte de Lima en richting Braga. Het weer werd steeds beter, van de 16° op de camping tot 26° onderweg. Halverwege hebben we lekker gegeten op een ruime parkeerplaats in de schaduw van een paar bomen. Braga was een grote stad, waar we eerst nog even tankten bij een Intermarché supermarkt. Daarna een stukje rondweg om Braga, maar we kwamen toch nog wel in de drukte terecht. We moesten richting Bom Jesus naar de N103. Dat was een prachtige route hoog door de bergen, met diepe dalen, stuwmeren en mooie vergezichten. Toen we bijna bij ons eindpunt aankwamen, doemde eerst de enorme stuwdam op van het stuwmeer do Alto Rabagao, waar de camping aan lag. De camping lag inderdaad vlakbij het stuwmeer in een mooi park. Er stonden al 2 Nederlandse campers te wachten bij de receptie toen wij aankwamen. Maar er was plaats genoeg en we zetten de camper vlakbij de receptie neer. We konden heerlijk buiten zitten; de camper zorgde voor natuurlijke schaduw. Nog even de andere Nederlanders geholpen bij de instelling van de schotel;de draaiing van de satelietkop is essentieel voor de ontvangst. We hebben nog even stukje gelopen over het recreatieterrein voor de camping. Prachtige uitzichten over het stuwmeer en de omgeving. Daarna aan het avondmaal begonnen; we eten vanavond nasi en omdat PSV tegen Barcelona voetbalt om 7 uur, willen we voor die tijd gegeten hebben. Om kwart voor 7 is het klaar; het smaakt weer heerlijk met een gebakken eitje! Daarna kijk ik voetbal en leest Heleen lekker op bed. Jammer voor PSV, ze hebben het lang volgehouden. Morgen gaan we verder naar een camperplaats in Chaves, maar een uurtje rijden. We hebben op deze camping weer goede wifi, dus e.e.a. opgezocht en voorbereid.

Woensdag 19-09-2018, zon, 24°/28°

Vertrek Penedones 50740 km

Aankomst Chaves 50787 km

Gereden  47 km

Heerlijk croissantjes gebakken en thee gezet en buiten zitten lezen; we hoefden vandaag niet ver te rijden. De camperplaats in Chaves is nog geen 50 km, maar omdat we via binnenwegen rijden, doen we er ruim 1 ½ uur over excl. de lunch. Na de koffie vertrekken we via de N103 richting Chaves. Onderweg dus niet gegeten en rond half 2 waren we in Chaves bij de camperplaats. De beheerster, Christina, kwam gelijk naar de poort te lopen om ons een plaatsje te wijzen. Daarna kregen we een rondleiding over het terrein en het sanitair, werkelijk perfect. Uitleg over de route naar de stad aan de hand van de plattegrond op de tafel buiten. Toen hebben we lekker minestronesoep gemaakt met brood wat we nog hadden. We stonden ook maar op 500 meter van een Intermarché Hyper. Voor de camper hadden we natuurlijke schaduw van onze buurman; konden we lekker koel zitten. We hebben na de thee de fietsen gepakt en eerst even een paar boodschappen gedaan voor vandaag  en daarna zijn we de route gaan verkennen naar de stad; over de 2e brug, een oude brug de stad in tot het plein waar ook het postkantoor was. We hebben vast postzegels gekocht; kon Heleen vandaag haar brieven nog schrijven en konden we ze morgen posten. Op de terugweg langs de rivier gefietst tot aan een leuk terrasje op de kade. Daar hebben we heerlijk een (of meer) biertje(s) genomen; voor de prijs hoefde je dat niet te aten hoor, €1,20 per glas! Op de terugweg maakte ik nog een schuivertje met de fiets, toen een auto ineens achteruit gereden kwam vanuit een parkeervak. De remmen deden het wel erg goed, de fiets viel om en ik dus ook. Een wondje op het scheenbeen en een beurse bil was wat ik eraan over hield. Beef Chimmi Churrie gegeten uit de voorraad, want er was weer voetbal! Ajax-AEK en dat werd genieten! Vooral de 2e helft, want daarin vielen de doelpunten. Daarna nog  een aflevering van Midsummer Murders.

Donderdag 20-09-2018, zon, 30°

Rustdag in Chaves

Uitgeslapen tot half 10! Portugese tijd half 9, dus dat viel best mee! En dan dat vreselijke nieuws uit Oss! Daar ben je toch wel een beetje door ontdaan; je moet er niet aan denken……….Christina van de camperplaats kwam regelmatig langs om te vragen of alles in orde was. Bij de afwas was geen warm waterkraan; zij kwam dan gelijk met een emmertje warm water aanlopen. Na de koffie even boodschappen gedaan voor de komende dagen. Nog even gekeken naar een paar nieuwe sandalen, want die nieuwe die we gekocht hadden voordat we op vakantie gingen, lopen prima, maar zijn al versleten. Er was een paar, wat wel aan de eisen voldeed, maar daar waren de riempjes te kort van; die konden niet dicht?? Voor de camper stond de zon op de luifel, maar achter de camper was er natuurlijke schaduw van onze camper, dus hebben we daar gegeten. Daarna zijn we weer gaan fietsen; eerst naar de stad, met een prachtige toren met kanonnen gericht over de hele regio en naar het plein met de fonteinen en later naar het grote fort, wat nu een hotel is. Daarna heerlijk langs de rivier gefietst tot er weer een bruggetje was om aan de andere kant te komen en via de andere kant terug. Een heerlijk fietstochtje, beloond met een kopje koffie en een biertje op hetzelfde terrasje als gisteren. Bij elkaar wel €3,80!! Bij de camper terug lekker in het zonnetje gezeten en later kip, hamburger, champignons, paprika, uien en frites gegeten. Het koelde ’s avonds hard af, dus aten we binnen. Bij de afwas sneuvelde een theeglas, dus morgenochtend even naar de Intermarché voor brood voor Heleen en een theeglas! Ik werd nog even door Christina aangesproken; ik had ’s middags op Facebook een bericht achtergelaten op de pagina van de camperplaats; dat vonden zij erg leuk; haar broer had het gezien en vroeg of zij mij kende; dat was zo en daarom sprak zij mij er even over aan om me te bedanken. Daarna journaal en Expeditie Robinson gekeken. Morgen gaan we weer een stukje rijden; via de N103 naar Bragança en daarna omhoog Spanje weer in. Het is maar ong. 160 km, maar wel 3 ½ uur rijden langs een prachtige route.

Vrijdag 21-09-2018, zon, 20°/24°

Vertrek Chaves 50787 km

Aankomst Galende 50946 km

Gereden  159 km

Rond half 10 waren we wakker; het was buiten nog een graad of 11, maar toen de zon over de bergen kwam, steeg de temperatuur snel. Even afgerekend en nog even naar de supermarkt gelopen voor brood en een theeglas..., opgeruimd en rond half 12 reden we weg van de camperplaats. Nog steeds via de N103 en nog steeds een prachtige rit. Bij een kerkje hebben we heerlijk gegeten. Wat ons al eerder opgevallen was, dat dit gedeelte van Portugal niet arm moet zijn; allemaal prachtige huizen en verzorgde tuinen, geen bouwvallen en mooie dorpjes. Toen we eenmaal weer de Spaanse grens over waren, zag het er gelijk veel armoediger uit. De natuur was er ook veel ruiger en kaler. In Portugal hadden we ook wel boven de boomgrens gereden, maar zag het er toch anders uit. De vergezichten onderweg hebben we geprobeerd te fotograferen, maar het gevoel wat je daarbij hebt, kun je niet in foto’s vatten. We kwamen in Spanje nog door een mooi dorpje, Puebla de Sanabria voordat we naar de camping reden aan het stuwmeer. De camping lag mooi in een eikenbos en wij hadden het enige plaatsje op de camping waar we tv beeld hadden. We stonden heerlijk in de zon; er waren wel enorm veel vliegen vooral onder de bomen. We zijn nog even naar het strandje gelopen; het restaurant en de winkel waren al gesloten; de hele camping was al in de ruststand. Er waren veel vaste Spaanse caravans, die gedeeltelijk al ingepakt waren in hoezen voor de winter. Er stonden een paar Nederlanders op de camping en er kwamen nog wat Spanjaarden voor het weekend. Uien, paprika en champignons gesneden en gebakken en een restje saus uit de voorraad erbij gedaan voor een heerlijke lasagne uit eigen oven! ’s Avonds het nieuws gekeken en daarna Veronica Inside. Morgen gaan we via de snelweg naar Burgos; er zijn geen campings of camperplaatsen op de route.

Zaterdag 22-09-2019, zon 26°-32°

Vertrek Galende  50946 km

Aankomst Burgos 51297 km

Gereden  351 km

Doordat we in een eikenbos stonden werd het later licht dan normaal; wij sliepen dus lekker uit. Na de gebruikelijke rituelen vertrokken we rond half elf van de camping. Omdat de route van vandaag vooral snelweg zou zijn, besloten we in een keer naar Burgos te rijden. De route ging via de A52 en A66 richting Léon en daarna de A231 naar Burgos. De snelwegen liepen door mooie gebieden met prachtige vergezichten op de bergen in het noorden, de Pico’s, waar we op de heenweg nog doorheen hadden willen rijden, maar door het slechte weer hebben we dat toen niet gedaan. Onderweg op een mooie parkeerplaats gegeten in de schaduw van wat bomen met prachtig uitzicht. In Burgos kwamen we via dezelfde weg binnen als een vorige keer en toch leek de route naar de camping anders. Dat zal wel komen, doordat we de vorige keer eerst naar een Lidl supermarkt hebben gezocht voordat we naar de camping reden. Op de camping mochten we een plaatsje zoeken en we reden even rond. We wilden wel tv kunnen kijken en de vorige keer lukte dat niet. We vonden een mooi plaatsje bij het laatste toiletgebouw op de eerste rij. Op het eerste plaatsje was het signaal niet optimaal; schuin overgestoken prima signaal. Ook stond de camper zonder blokken waterpas!  Na de thee de fietsen gepakt en naar de Lidl en de Mercadona vlakbij gefietst om boodschappen te doen. Lekker voor de camper een drankje gedronken, maar toen de zon achter de bomen ging, werd het snel frisser. We hebben dus binnen hamburgers speciaal met frites en sla gegeten en ’s avonds nog Dance, dance, dance gekeken. Morgen blijven we op deze camping en gaan de stad bezoeken; de kathedraal moet erg mooi zijn.