Week 5

Zondag 23-09-2018, zon 32°

Rustdag in Burgos

Rondom de camper stonden een soort krokussen, alleen de bloemen kwamen boven de grond uit. Vandaag hebben we dus de stad bezocht. Voor de middag hebben we lekker gelezen en een wasje gedaan. Na de middag hebben we eerst gegeten en na de  thee hebben we de fiets gepakt en zijn we via prachtige fietspaden langs de rivier richting de kathedraal gereden. De fietspaden lagen grotendeels heerlijk onder de bomen, want het was warm vandaag! Bij de kathedraal zijn we de brug over gegaan en door de poort naar het plein voor de kathedraal gefietst. Ook daar was het warm; iedereen probeerde in de schaduw van de gebouwen te blijven. De kathedraal is inderdaad mooi; wij zijn niet naar binnen geweest; we hebben er al zoveel gezien en om er alleen maar even doorheen te lopen voor €8,= p.p. vonden we ook te gek. Nog even verder gefietst naar de Plaza Major, maar dat was nu een bouwput; daar werd gerenoveerd. Daarna zijn we weer verder gefietst door de parken, tot we niet meer verder konden. Toen zijn we terug gereden en hebben we op een terrasje heerlijk een kopje koffie gedronken. Terug richting de camping en bij de camping nog een stukje doorgereden tot we ook daar weer op een grotere weg kwamen. Daarlangs liep een fietspad terug naar de camping. Heerlijk in het door bomen gefilterde zonnetje gezeten met een drankje. ’s Avonds hebben we voor de voetbal pannenkoeken gebakken en tijdens de voetbal opgegeten. Morgen gaan we weer verder; we hebben een camping vlakbij Pamplona in gedachten.

Maandag 24-09-2018, ochtend bewolkt, daarna zon 26°, veel wind

Vertrek Burgos 51297 km

Aankomst Gavin 51620 km

Gereden  323 km

De route van vandaag liep via de N120 en de A12 richting Logroño. Het eerste stuk was het nog wat bewolkt, maar eenmaal in de buurt van de A12 kwam de zon erdoor. De route van de Camino de Santiago liep weer langs deze weg en er liepen veel “pelgrims”, jong, oud, veel Aziaten, met en zonder bepakking, met en zonder stokken. Soms zag je ze niet meer en dan kwamen ze weer van een pad van de berg af door de landerijen. Overal stonden borden langs de weg, trouwens in heel Noord-Spanje hadden we die al gezien. We reden door de Rioja streek, dus er waren veel wijngaarden tezien. De druiven zagen er al goed uit! Het ging ook flink waaien, dus toen we stopten om te eten, hebben we ons plan aangepast. De camping die we gekozen hadden, lag vrij geïsoleerd en om daar nu rond 2 uur aan te komen en dan niet buiten te kunnen zitten door de harde wind, deed ons besluiten door te rijden naar de volgende camping, net onder de Pyreneeën. De geplande route liep via de snelweg langs Pamplona, maar we kozen een route, die dwars overstak via een mooie route binnendoor. Eenmaal weer op de snelweg, de A21, kwamen de prachtige uitzichten op de Pyreneeën en het achterland. Stuwmeren met een lage waterstand, zodat er nog oude bruggen en huizen te zien waren. Ook ineens een prachtig dorpje boven op een berg; we zagen eerst alleen de achterkant van de huizen, maar toen we een stukje verder waren zagen we het dorp van de andere kant. De rotsen waren erg afgesleten door erosie en zagen er uit als een maanlandschap. De snelweg was nog niet klaar; we reden soms op de N240, dan weer op een stuk snelweg, dat klaar was. Voorbij Jaca hield de snelweg op en begon de A136 de bergen in. Je kon al wel zien, dat wintersport in deze buurt belangrijk is. Grote flats met appartementen en hotels. We kwamen via Biescas op de camping in Gavin aan. Een mooie terrassencamping, waar nogal wat vaste Spaanse caravans stonden en vrije plaatsen voor passanten. We kozen een plaatsje op het bovenste terras in de zon. We hadden zelfs beeld op de schotel! Nog even lekker buiten gezeten, maar toen de zon eenmaal achter de bergen verdween, werd het snel kouder. We hebben ’s avonds tomatensoep met pizza cuatro quesos gegeten. Heleen heeft lekker liggen lezen en ik heb naar Veronica Inside gekeken; altijd lachen met die Gijp! Morgen gaan we de Pyreneeën door via de Porto del Portalet op 1794 m.

Dinsdag 25-09-2018, zon  26/28°

Vertrek Gavin 51620 km

Aankomst Lourdes 51736 km

Gereden  116 km

Het was vannacht best fris geweest, maar we hebben er geen last van gehad. We stonden ’s morgens nog in de schaduw, dus het duurde even voordat alles opgewarmd was. Toen de zon er eenmaal door was, was het al weer heerlijk weer. Nadat we het bestelde stokbrood opgehaald hadden, reden we weg richting  Frankia. De route was prachtig en weer kon je bijna na elke bocht weer stoppen voor een foto. Steeds kwamen we langs skiliften en grote parkeerplaatsen en loslopende koeien en paarden. De weg bleef best ruim tot op de top; ook erg kaal met weinig bomen en struiken boven de boomgrens. Aan de Franse kant (de D934) werden de wegen smaller en meer begroeid. We hoeven vandaag niet zo ver te rijden; we gaan naar de camping in Lourdes. Daar zijn we al een keer geweest een aantal jaren geleden. We kwamen ook door echte Franse dorpjes en langs de Pic du Midi van 2884 m. Bij Eaux Bonnes was de afslag naar de Col d’ Aubisque, die we niet namen deze keer. In Lauruns hebben we gegeten op het plein met de truien van de Tour de France; de tour was hier dit jaar langs gekomen. Bij Arudy gingen we weer een stukje binnendoor richting Lourdes door smalle wegen door kleine dorpjes. Bij Lourdes reden we naar een camping, die vlakbij een Leclerc, een Lidl en de Mac lag. Vond Heleen wel handig. Het was een kleine camping, waar nog maar 3 of 4 campers/caravans bewoond waren. De eigenaresse liet ons twee camperplaatsen zien, waar we uit mochten kiezen. We kozen de eerste plaats, vlakbij de ingang. We zetten de camper neer en waterpas en zetten de luifel direct uit. Het was best warm in Lourdes. Na de thee fietsten we even naar de Leclerc voor wat boodschappen, die de Lidl niet heeft. O.a. karnemelk, die ze in Spanje helemaal niet kennen; daar heb ik dus gewone melk gedronken. De weg erheen was best druk en terug moesten we de weg eerst oversteken om terug te gaan. Bij de camper was de zon al van de voorkant af en hebben we naast de camper gezeten. Toch nog even de fiets gepakt en naar het centrum gereden; we herkenden het van de vorige keer. Het blijft een vreemd gezicht; al die winkeltjes met beeldjes, kruizen, flessen gezegend water etc. We hadden ’s avonds niet zo’n honger, dus hebben we lekker uiensoep met stokbrood gemaakt. Er was wifi op de camping, dus even van alles opgezocht voor de route richting Cognac-la-Foret; ja, op de terugweg gaan we langs Bert en Chr10, die zaterdag weer vanuit Nederland komen vliegen naar Bergerac. Wij gaan vanuit Lourdes richting Bergerac, maar we moeten de precieze route nog bepalen.

Woensdag 26-09-2018, zon 30°

Rustdag in Lourdes

Het was een koude nacht geweest; 8° buiten en 11° binnen, maar even de gaskachel aangehad om op te warmen tot de zon boven de bergen uitkwam. Ook de oven voor de croissants warmde de camper verder op, dus toen kon de kachel al weer uit. We maakten een boodschappenlijstje voor de Lidl, want daar gingen we vanochtend eerst even heen. Een prachtige grote nieuwe Lidl met groot assortiment! Heerlijk vers stokbrood en beleg! Bij de camper eerst nog een kopje koffie, voordat we lunchten. Heerlijk buiten onder de luifel; de temperatuur was al weer ruim boven de 25°! Na de thee zijn we nog even gaan fietsen; we blijven hier morgen ook nog, het weer is hier prima en we hoeven pas zondag in Cognac te zijn. Zoekend naar een kaartenwinkel, waar ze leuke kaarten hebben; vindt Heleen ze gewoon in de receptie bij de camping! Zelfs met postzegels! We zijn naar het fort gereden via de stad en hebben daar genoten van het mooie uitzicht op Lourdes. De wegen door het centrum zijn allemaal eenrichtingsverkeer; we hebben hier wel tegen gezondigd…… Op de terugweg zijn we nog langs de camping gereden, waar we de vorige keer gestaan hebben. De weg naar onze camping hebben we toen ook gefietst; dat was een flinke klim, maar nu merkten we daar niets van met onze fietsjes! Heerlijk in de schaduw koffie gedronken en later een drankje. Rond een uur of 7 zijn we naar de Mac gelopen en hebben daar lekker gegeten. Dat doen we altijd wel één keer als we onderweg zijn. ’s Avonds hebben we nog een Midsummer Murders gekeken en aan het verslag gewerkt.

Donderdag 27-09-2018, zon 28°

Wederom een frisse nacht, maar niet zo koud als gisteren. De kachel hoefde niet aan. Na de koffie heeft Heleen de kaarten geschreven en heb ik de foto’s nog even op de laptop gezet. Ook het verslag nog even wat aangevuld. Daarna boodschappen bij de Lidl gedaan en lekker in de zon gezeten. ’s Middags eerst de Kantonese kip voorbereid en een heerlijk fietstochtje gemaakt rond Lourdes; we waren rond 5 uur weer bij het heiligdom, maar de processie begon nu niet om die tijd. Toen zijn we maar weer terug gefietst naar de camping, waar we even de camping hebben afgerekend, €11 per nacht…. En we hebben nog buiten hebben gezeten tot de zon achter de bergen verdween. We hebben binnen gegeten en ’s avonds nog wat tv gekeken en gelezen.

Vrijdag 28-09-2018, zon 30°

Vertrek Lourdes 51736 km

Aankomst St. Hilaire-de-Lusignan 51917 km

Gereden  181 km

Met weemoed afscheid genomen van het prachtige uitzicht op de Pyreneeën, die je in de achteruitkijkspiegel wel tot Tarbes kon zien. We reden de N21 langs Auch richting Agen, een grote stad aan de Garonne, waar we nog een stuk langs reden, voordat we op camping Le Moulin de Mellet  in St. Hilaire de Lusignan waren. Het was niet zo’n grote camping; er waren een stuk of 10 camperplaatsen vooraan de camping; de rest van de camping lag in een dik bebost gebied. Er was een kinderboerderij bij met kippen, geiten, konijnen en een paar hanen…. We mochten een plaatsje kiezen en zetten de camper met de achterkant in de zon, zodat we voor de camper in de schaduw konden zitten, want het was best warm! Er was verder niet veel te beleven op de camping; wel was er een erg aanhankelijke, ruigharige tekkel naast ons. Heleen had hem wel mee willen nemen, maar dat vond de Nederlandse eigenaar niet goed. We aten macaroni met kaas en uien, keken journaal en aansluitend Veronica Inside.

Zaterdag 29-09-2018, zon 28°

Vertrek St. Hilaire de Lusignan 51917 km

Aankomst Bergerac 52010 km

Gereden 93 km

Het viel mee; de hanen hielden zich best rustig vanmorgen. We werden dus om onze tijd wakker, zo rond half negen. We hadden geen haast, want we hoefden nog geen 100 km te rijden. Via een mooie binnenweg, de D813 tot Marmande, de D933 tot aan Bergerac. Daar kwamen we langs een Intermarché, waar we gelijk even boodschappen deden. Morgen verzorgen wij nl. het eten; een basis groentensaus hebben we al in de koeling, maar daar moet nog wel wat bij. Eenmaal bij de camping zien we dat die van 12.00 tot 14.30 u gesloten is. Er hangt wel een briefje, dat je de camper even op de parkeerplaats mag zetten en daarna kunt inschrijven. We zetten de camper even neer en gaan dan maar lunchen. Daarna zetten we vast de stoelen op de plek waar we wel willen staan. Er komen nog wat campers binnen, die ook moeten wachten. Om half drie kunnen we inschrijven en geven aan dat we al een plekje gevonden hebben. We zetten de camper neer en gaan naar de thee op de fiets naar Bergerac. Via de oude brug rijden we het stadje in. Het is een mooie plaats aan de Dordogne met prachtige huisjes en straten. Na een mooie rondrit hebben we in een op een heerlijk terrasje een biertje gedronken. Even later kwamen de Nederlanders, die we vanmiddag op de camping al hadden ontmoet ook nog langs; we stuurden ze nog even verder naar een prachtig pleintje met oude huisjes, waar een kunstmarkt was. Later kwamen ze terug en hebben we samen gezellig een drankje gedronken. Later weer terug op de camping hebben we lekker verse minestronesoep met stokbrood gegeten. We hadden nog even contact met Chr10; we zijn morgen met z’n zessen voor het eten. Dan maken we wel wat meer saus en koken we het hele pak spaghetti!