We waren van plan om via Praag, Wenen, Boedapest naar Kroatië te gaan, maar gezien de slechte weersomstandigheden in Tsjechië en Hongarije hebben we onze route aangepast. We gaan nu via Zuid-Frankrijk naar Italië en misschien naar Kroatië.

Juni-juli 2016.

Week  1

Zaterdag 04-06-2016 (bewolkt met buien)

Vertrek Spijk  24380 km

Aankomst Nancy 24858 km

Gereden  478 km

Nadat we de laatste boodschappen, de dekbedden, de beautycase/toilettas etc. hadden ingeladen, reden we rond half 10 weg vanuit bewolkt Spijk. Het was heerlijk rustig op de weg, Antwerpen en Brussel waren zo gepasseerd en dan volgt het vrij lange (lees vooral saaie) stuk naar Luxemburg. Onderweg hebben we bij een benzinepomp een heerlijk baguette gezond gekocht. Het was inmiddels opgeklaard, maar in de Ardennen kregen we een korte hevige onweersbui te verduren. De ruitenwissers moesten op de snelste stand, de snelheid terug naar 60 en de weg stond in korte tijd blank. Het was een korte bui en daarna was het weer zonnig tot Luxemburg, waar we nog zo’n bui kregen. We besloten te tanken na de afslag richting Metz, Nancy bij de Aral. Toch prettig die dieselprijs van €0,951 per liter; dat scheelt een slok op een borrel (misschien wel 2 flessen wijn.) We wilden naar de Municipal in Metz, maar toen we daar aankwamen, stonden daar hekken met INNONDÉ (onder water dus). We gingen verder naar Nancy; die camping ligt bovenop een berg, dus die zou zeker niet ondergelopen zijn. We hebben het er nog nooit zo druk gezien; bij de receptie hoorden we dat het er ook flink geregend had en de plaatsen dus erg drassig waren. Voor campers hebben ze daar een aantal verharde plaatsen, dus we hadden geen probleem met de camper. Wel met natte, vieze schoenen natuurlijk, want nat was het er en op veel plaatsen stonden de sporen van auto’s die met slippende banden waren vertrokken en al diep in. Ook naast ons kwam een auto met caravan te staan, die de volgende dag met veel moeite weg kon rijden. Aan de andere kant stond een Nederlandse camper met een flatcoat retriever, die we later nog terug zouden zien. We aten lekker makkelijk; we hadden van thuis nog een bakje rijst met kidneybonen meegenomen; dat hoefden we dus alleen op te warmen. De route voor morgen was snel bepaald; de camping in Beaune. We stonden onder de bomen en hadden dus geen beeld op de tv; tijd dus voor een serie; het werd Broadchurch seizoen 1.

Zondag 05-06-2016 (halfbewolkt, 24°)

Vertrek Nancy 24858 km

Aankomst Beaune 25103 km

Gereden  245 km

Nadat de gebruikelijk thee met croissants en later een kopje koffie, vertrokken we rond zo’n uur of half 11 richting Beaune. De camping was toen al vrij leeg, want sommige mensen wilden zelfs nog voor de opening van de receptie om half 8 vertrekken; wij hebben die behoefte nooit. We worden meestal wakker rond half 9 en doen dan heerlijk rustig aan! We zijn op vakantie!! Via mooie N- en D-routes via Neufchâteau, Langres (waar we Arie en Lenie jaren geleden ontmoetten op Camping Le Croix d’ Arles), Dijon naar Beaune; het laatste stuk door de uitgestrekte druivenvelden. Onderweg natuurlijk nog even geluncht op een klein pleintje tegenover een prachtig huis, waar we al eerder hadden gestaan; ’s morgens in Nancy nog een heerlijke baguette meegenomen. Op de camping in Beaune kregen we eerst plaats nummer 11, maar omdat die helemaal onder de bomen lag, vroegen we een andere plaats, nummer 12, waar we wel tv hadden dus. Heerlijk gelijk de stoelen naar buiten, want het was de hele dag al heerlijk weer. Na de thee zijn we naar het centrum gelopen; dat is ongeveer 5 minuten lopen, dus daar hoeven we de fietsen niet voor van de camper te halen. Het was er gezellig druk, terrasjes zaten vol. In de stad zagen we boven een winkel nog een prachtig “dierenbalkon”; voor ons zou dat te klein zijn natuurlijk! Het blijft toch een leuk stadje! Terug op de camping lekker koffie gedronken en daarna een drankje in het zonnetje! We aten een uiensoepje vooraf en daarna penne carbonara. Morgen rijden naar de camperplaats in Villefranche-sur-Saone; dit was vroeger een camping waar we nog een keer overnacht hebben op heenreis naar Valras-Plage met Nick en Wouter (een vriend van camping Lou Village).

Maandag 06-06-2016 (zonnig, 24°)

Vertrek Beaune 25103 km

Aankomst Villefranche 25246 km

Gereden  143 km

Rond half elf reden we weg vanaf de camping; eerst nog even boodschappen doen en tanken bij de Hyper LeClerc vlakbij de camping. De route ging via de N6 naar Châlon-sur-Saône, Tournus, Macon naar Villefranche. Onderweg nog gestopt op een prachtig plaatsje om te eten en nog voor de thee waren we op de camperplaats. Het inchecken moest je zelf doen via een terminal; eenmalig moest je €4 betalen voor het pasje, maar dat is “eeuwig” geldig op alle camperplaatsen van dit bedrijf. Even de kaart activeren en bij de slagboom even voor het kastje houden en de boom gaat open. We kozen een vrij verharde plaats vlakbij de ingang. Stoelen naar buiten en lekker thee gedronken met prachtig weer. Vlakbij de camping was een Lidl, maar boodschappen hadden we niet. Morgenochtend halen we daar wel een lekker versgebakken stokbroodje. Voor het eerst de fietsen eraf gehaald om naar het dichtbij gelegen centrum te gaan; was maar zo’n 4,5 km en vlak! De weg was wel erg druk, maar eenmaal in het centrum was het rustig. Een lange winkelstraat met allerlei winkeltjes; bij het gemeentehuis (hoezo wat Franse vlaggetjes?) zijn we afgeslagen en kwamen we op een pleintje, waar we heerlijk een biertje en een rosétje hebben gedronken. De camperplaats kostte maar €12,40, dus dan mag dat wel (vinden wij). Na deze stop zijn we terug gegaan naar de camperplaats. Het was er inmiddels drukker geworden, maar er was nog plaats genoeg. We hadden inmiddels alle twee internet op onze telefoon, dus appt Heleen regelmatig! Vroeger was dit dus een camping en nu een camperplaats; de toiletten, douches etc. waren wat verouderd, maar waren schoon en het water was warm. ’s Avonds heerlijk gebarbecued; beafburgers Jalapeno, sla met komkommer en tomaat en gebakken aardappeltjes. Na het journaal te hebben gekeken, hebben we nog een wandeling rond de camping gemaakt, langs de rivier. Het water was hier ook wel wat hoger; de bomen die anders aan de oever stonden, stonden nu in het water. De zwanen vonden dat wel lekker; ze konden er nu heerlijk “grazen”. Terug op de camping weer twee afleveringen gekeken van Broadchurch.

Dinsdag 07-06-2016 (onbewolkt 26°)

Vertrek Villefranche 25246 km

Aankomst Avignon 25552 km

Gereden  276 km

Na een heerlijke nachtrust werden we rond kwart voor negen wakker en om ongeveer half elf reden we richting Lyon; even brood gehaald bij de Lidl en daarna eerst een stukje via de N6 en daarna bij Lyon de Autoroute du Soleil op door de tunnels en langs de Rhône. Het was wel druk, maar we konden rustig doorrijden. Bij Vienne zijn we weer van de tolweg afgegaan en reden we verder via de N7. Meestal namen we de D86 via de linkeroever, maar nu dus de N7 via (meestal) de rechteroever. De D86 is toeristischer; via de N7 rijdt het sneller. Bij Valence gaf de TomTom een wijde bocht aan om de plaats heen; dat deden we niet, want we wisten dat de weg door Valence prima te doen was. We wilden naar de camperplaats in Montelimar gaan; deze was eerst niet te vinden en later toen we hem vonden, stelde die niets voor; geen enkele faciliteit, erg slechte plaatsen, diepe kuilen dus reden we door naar Avignon; daar hebben we 2010 ook al eens gestaan, toen we de huurcamper hadden. We kiezen nu de camping naast die, waar we al gestaan hebben. We waren er rond half 5 en we kregen een plaats toegewezen op de kop van een straat; gelukkig maar want in de straten sta je onder bomen in de volledige schaduw. Wij kunnen kiezen of zon of schaduw. Het is er al erg warm, dus gaan we lekker onder de bomen zitten met een koud drankje. We blijven hier morgen ook nog; hebben we de tijd om Avignon nogmaals te bezoeken. Vorige keer was het er koud en winderig; nu is het er zo’n 30°! We nemen een kopje uiensoep en eten daarna de pasta met rode saus. Na het eten lopen we de camping even rond en lezen we lekker wat.

Woensdag 08-06-2016 (volop zon, 33°)

Rustdag in Avignon

’s Morgens rommelen we wat, doen we  een wasje en lezen we in onze ereaders. Na de lunch en de thee bezoeken we vandaag Avignon met de fiets; na een kort ritje over de brug (niet sur le Pont) rijden we door een van de vele poorten de stad in. Het is er gezellig druk; terrasjes zijn goed vol en we rijden een stukje door de stad heen voordat we onze fietsen laten staan om te voet verder te gaan. Het centrum is niet veel veranderd sinds de vorige keer. Het is zo warm op de terrassen op het plein, dat ze daar zelfs waterverstuivers hebben! We lopen via het pauselijk paleis met parkeerplaats voor een TUK TUK, de smalle straatjes door (die overigens erg glad waren omdat er marmeren tegels lagen)  tot aan de markthal, die aan de voorkant helemaal begroeid is met planten. Het was er 33Nadat we de fietsen weer hadden opgehaald, zijn we een andere poort uitgereden om zo buiten de muren om te fietsen tot we weer bij de brug kwamen. Dat ging niet overal even handig; soms wel, soms geen fietsstrook. Soms dus even lopen door een parkje e we kwamen uit bij de halve brug in de rivier (tegenover onze camping). Toen nog even goed kijken hoe we op de brug moesten komen; er waren zoveel wegen, dat we maar overgestoken zijn over de zebra om bij de juiste afslag te komen. Eenmaal weer over de brug zijn we het eiland, waar de campings op liggen nog even rondgefietst tot we weer op de camping waren. Kopje koffie, biertje, wijntje, chippie  uit de zon onder de bomen en later aten we van huis meegenomen nasi met saté met een gebakken eitje. Heerlijk en snel gemaakt dus! We denken morgen naar een camping in de buurt van Aix-en-Provence te gaan en daarna naar de kust. We hebben vanavond de laatste twee aflevering van Broadchurch seizoen 1  gekeken. Verrassende ontknoping! Morgen gelijk maar verder met seizoen 2 dus.

Donderdag 09-06-2016 (zon, 30°)

Vertrek Avignon 25552 km

Aankomst Sanary-sur-Mer 25695 km

Gereden  173 km

Het brood op de camping was niet zo lekker; te hard en dus besloten we onderweg brood te kopen. Na het afrekenen reden we om een uur of elf weg; via de D7n richting Aix-en-Provence; onderweg hebben we dus even boodschappen gedaan en hebben we gelijk weer even getankt. Even later hebben we langs de weg op een parallelbaan in de schaduw heerlijk gegeten. Daar besluiten we gelijk direct door te rijden naar de kust en wel aar Sanary-sur-Mer, een klein plaatsje net onder Marseille. Marseille was dit jaar goed te doen; vorig jaar hebben we de andere kant op in de file gestaan, maar dat bleef nu uit. Het laatste stuk van de route was weer prachtig, bergen bij La Ciotat en daarna langs de kust. In Sanary aangekomen, bleek de camping nog 1 plaatsje te hebben; overigens een prima schaduwplaatsje. Veel nationaliteiten, Nederlanders, Engelsen en Fransen. De camper uit de zon en voor en achter camper ruimte om te zitten. Het plaatsje was vlakbij en dus liepen we er na de thee heen. Een heerlijk zeewindje kwam ons tegemoet; we kwamen direct bij de haven aan en liepen het gezellige plaatsje rond. Voor zo’n klein plaatsje waren er veel straatjes met winkeltjes! Terug op de camping lekker in de schaduw een drankje en later hebben we een pizza besteld; het was zo’n grote, dat we hem zelfs samen niet op konden! Seizoen 2 Broadchurch 1 en 2 gekeken. Morgen gaan we naar Cavalaires-sur-Mer.

Vrijdag 10-6-2016 (zon, 30°)

Vertrek Sanary-sur-Mer 25695 km

Aankomst Grimaud 25787 km

Gereden 92 km

We hoefden vandaag maar een stukje, maar omdat we via de kustweg rijden, gaat dat toch nog uren duren, maar we hebben de tijd. Tot Toulon via de N-route en daarna de snelweg op. Daar bij een afslag nog boodschappen gedaan bij een Lidl en direct weer de snelweg op door de stad. Voor de tol weer van de tolweg af en verder gereden richting Hyères, Le Lavandou en dan naar Cavalaire. Deze camping lag in een buitenwijk van het stadje, maar de Franse mevrouw achter de balie keek even naar onze camper en zei: Trop long! Ze belde nog even iemand anders, maar die gaf hetzelfde antwoord. We besloten toen naar Grimaud te rijden, naar de camping waar we al twee keer geweest zijn in de meivakanties. Even verderop hebben we langs de weg in de schaduw gegeten met uitzicht op het strand en de zee. Toen we op de camping aankwamen, zagen we direct het verschil met de meivakanties. Het was er veel drukker! We mochten zelf een plaatsje zoeken en dan even controleren of die wel vrij was. Heleen bleef in de camper en ik ben de camping rondgelopen en heb een aantal nummers genoteerd. Het nummer van mijn voorkeur was nog vrij en dus haalde ik de camper op. Heleen was het er helemaal mee eens; camper in de schaduw, aan het plein van een toiletgebouw met vrij uitzicht. Even manoeuvreren tussen de bomen door; de buurman (Nederlanders die al 45 jaar in Zwitserland woonden) hielp ook met aanwijzingen en zo stond hij snel keurig op zijn plek. Tot een uur of 4 zitten we voor de camper in de schaduw van de bomen, daarna moeten we verhuizen naar achter de camper. Weer belemmeren de schaduwrijke bomen onze tv-ontvangst, maar dan maar geen voetbal toch? We hebben de 2e serie van Broadchurch nog en dat beloofde gisteren weer spannend te worden. En wat is een EK zonder Nederlanders? Elfs onze Duitse overbuurman gaf aan, dat hij het geen echt EK vond zonder al dat oranje!! Spiesjes en hamburgers van de bbq; gebakken wedges en salade, altijd lekker. De plaatsen aan het strand, waar we vorige keer hebben gestaan, waren allemaal bezet. We zijn er nog even overheen gelopen die avond, maar het was er nu bomvol! We hebben nu een betere plaats gekozen. Overigens zagen we die Nederlanders met de flatcoat, die in Nancy naast ons stonden, hier ook langslopen. We hebben ze natuurlijk nog een aantal keren meer gezien in de dagen die gaan volgen. We besluiten hier tot dinsdag te blijven.