Week 3

Zaterdag 18-06-2016 (zonnig, 26°)

Vertrek Deiva Marina 26190 km

Aankomst Viareggio 26300 km

Gereden 110 km

Heerlijk geslapen, thee met croissant, Heleen tv kijken op bed….; vandaag gaan we weer een stukje verder. De route liep via een prachtige route achter de camping omhoog naar de SS1, die nu ook een stukje landinwaarts liep. De autoweg liep diep onder ons door de dalen met de nodige tunnels natuurlijk. Bij La Spezia kregen we ook enkele tunnels; eentje van ruim 2 km zelfs. La Spezia zelf hebben we dus niet gezien. We kwamen in de marmerstreek bij Carrara, waar we even hebben gegeten in de schaduw onder de bomen tegenover enkele marmerzagerijen. Ook nog even boodschappen gedaan bij een Lidl, waar we prima konden parkeren. Daarna langs Massa naar Viareggio, waar we camping Viareggio hadden uitgekozen. Langs de stad heen en daarna richting het strand; de camping lag op 800 m van het strand en 1500 m van de stad, net buiten de bebouwing van de stad. We mochten zelf een plaatsje zoeken achterop de camping; daar waren de plaatsen wat groter met redelijk veel schaduw van de bmen, maar onze schotel prikte daar precies tussendoor en zo konden we dus weer voetbal kijken. In de loop van de middag zijn we naar Viareggio gefietst; eigenlijk een lange winkelstraat parallel aan de boulevard. Er was een vaste markt met vaste kraampjes; leek een beetje op een markt in Marokko met smalle paadjes tussen de kraampjes door. Allemaal kleding, je kunt je niet echt voorstellen, dat er zo nog wat verdiend kan worden. Later zijn we langs de boulevard gefietst; brede boulevard met grote hotels, met dubbel fietspad en daarnaast aan de strandkant weer een boulevard met wel zo’n 100 strandtenten met eigen stranden met namen zoals Martinello, Imperia, Pinocchio. Ook allemaal dure winkels van de bekende merken. Terug op de camping hebben we spaghetti gemaakt; de saus hadden we nog in de diepvries. ’s Avonds viel er ook een buitje en achter ons in de Apennijnen onweerde het. Weer een wedstrijdje gekeken; alleen in de rust geen beeld, omdat het toen te hard regende.

Zondag 19-06-2016 t/m dinsdag 21-06-2016 (zonnig, 26/28°)

Rustdagen in Viareggio

’s Morgens eerst een wandeling gemaakt naar de zee door het dennenbos dat langs de hele kust is aangelegd met allemaal evenwijdige paden om te wandelen, te joggen of je hond uit te laten. Het “prutje” voor de Beef chimichurrie gemaakt; zo hoeven we vanavond aleen de rijst maar te koken.

’s Middags een fietstocht naar Torre del Lago Puccini, een kilometer of 3 naar het zuiden en daar weer naar de kust en via het duinpad weer terug naar Viareggio, waar we nu de hele boulevard hebben uitgefietst.! Het was erg druk natuurlijk; zondag en mooi weer! In totaal wel zo’n 16 km gefietst dus. Heerlijk in het zonnetje gezeten, gelezen met een drankje en een chipje natuurlijk.

Boodschappen gedaan in de supermarkt vlakbij; ’s middags zijn we nog naar de Ipercoop gereden; dit viel erg tegen, maar dat weten we nu tenminste. Tot nu toe geen winkels gezien zoals we in Frankrijk gewend zijn geraakt! Verder lekker gelezen en ’s avonds Engeland-Slowakije gekeken. We gaan hier nog niet weg; het blijft hier heerlijk weer, we hebben een prima plaats, je kunt hier lekker fietsen, dus stellen we ons vertrek tot woensdag uit. We willen hiervandaan naar de camperplaats in Lucca. In het binnenland wordt het verder in de week 32 tot 34°; niet lekker om dan een stad te bezoeken; we gaan eerst nog een stukje naar het zuiden. Rome gaan we deze keer niet bezoeken; we rijden via Toscane naar de oostkust. Spinazieburgers, gebakken aardappeltjes en sla met komkommer en tomaat.

Voor het eerst verse lasagne gemaakt in de nieuwe oven! Heerlijk.

Woensdag 22-06-2016 (zonnig, 34°)

Vertrek Viareggio 26300 km

Aankomst L ucca 26335 km

Gereden 35 km

Eerst nog even wat boodschappen gedaan in de winkel vlakbij; verse  chocomel voor Heleen en brood. Daarna rustig vertrokken richting Lucca, een korte etappe vandaag. Eerst wijken we van de Tom-Tom af; hij stuurt ons niet richting Lucca, maar dit blijkt later toch wel goed te zijn geweest. Even een stukje over de grote weg richting Livorno en dan weer een stukje terug en opnieuw beginnen. We worden via een smal weggetje gestuurd, onder de spoorbaan door, maar goed dat we niemand tegenkwamen! Dan uiteindelijk de goede weg richting Lucca via een prachtige route met een mooi stukje haarspeldwerk. In Lucca is de weg naar de camperplaats afgesloten en moeten we dus omrijden; het is niet ver en we hebben de camperplaats snel gevonden. Het is er niet druk; dat hadden we wel verwacht. We mogen zelf een plaatsje zoeken; het zijn ondiepe plaatsen, maar we moeten met de voorwielen op de weg blijven staan. We kiezen voor een plaatsje nu nog in de zon; ’s middags zal de zon verder draaien, waardoor we in de schaduw staan. Voorlopig moeten we het doen met de luifel, maar we gaan heerlijk in de schaduw zitten aan de andere kant; die plaatsen zijn toch niet bezet. Na het eten en de thee fietsen we naar het centrum. Het is niet ver, maar wel warm. In de stad zijn smalle straten met hoge bebouwing, waardoor er veel schaduw is en dus is het daar niet zo warm; na even rondgefietst te hebben, kopen we een plattegrondje en kiezen we ervoor de “wallen” rond te fietsen; heerlijke brede paden onder hoge bomen; heerlijk koel dus! Regelmatig hebben we een prachtig uitzicht op de stad en eenmaal helemaal rondgefietst, gaan we nog even de stad in en bezoeken we een prachtig plein, in een cirkel bebouwd. Later fietsen we terug en komen we langs een Esselungo supermarkt, waar we nog even boodschappen doen. Terug op de camperplaats is het al wel een beetje drukker, maar absoluut niet vol. We staan nu inderdaad in de schaduw! We hebben ook beeld op de tv, dus kijken we ’s avonds voetbal. We gaan morgen naar een camping in Vada/Mazarro, de  ACSI  camping Refugio del Mare. Het binnenland is te warm, dus gaan we weer naar de kust terug. We willen door Pisa rijden om die scheve toren even van dichtbij te zien.

Donderdag 23-06-2016 (zonnig, 34/28°)

Vertrek L ucca 26335 km

Aankomst Mazzarro 26430 km

Gereden 95 km

We wilden via Pisa naar Mazarro rijden, die scheve toren wilden we toch wel even zien! Vanaf Lucca zouden we dus binnendoor gaan rijden, maar door een verkeerde afslag kwamen we op de Autostrada terecht. Pas na Pisa, toen we vanaf de snelweg de toren al hadden gezien, konden we richting Pisa centrum afbuigen. Via de luchthaven reden we richting centrum, maar het was er erg druk en warm. Eenmaal in het centrum geen aanwijzingen meer naar de scheve toren……. We hadden geen zin om moeilijk te gaan doen, dus zijn we weer richting de kust gegaan. Die toren blijft er nog wel even staan. Even onderweg boodschappen gedaan bij een Lidl. Het landschap veranderde snel; dorre velden, kale heuvels tot we weer aan de kust kwamen. Daar weer die typische dennenbomen die er een beetje als parasols uitzien. Via Cecina kwamen we binnendoor bij de camping aan; we mochten zelf een plaats uitkiezen of in de paden of langs de rand. Deze laatste plaatsen waren wel 100 m2! En we vonden er een met heerlijk schaduw van dennenbomen. Tot 1 juli kost deze camping met ACSI kaart €11. We zetten de camper neer; even een extra blok linksachter en we staan prima! Luifel uit, stoelen naar buiten, tafel erbij en lekker eten! Je merkt direct dat je vlakbij zee staat; er waait weer een heerlijk koel windje! De thermometer in de camper blijft bij zo’n 28 graden hangen; heerlijk vergeleken met Lucca, waar we de 35 graden haalden. Na de thee de fietsen eraf en richting Cecina Mare gereden via de strandweg, zo’n 7 km en aan het strand een lekker biertje gedronken. Van andere Nederlanders op de camping hoorden we, dat er ook een grote Lidl was en in Vada, op 3 km afstand een Conad en een Coop. ’s Avonds kijken we voetbal en de laatste aflevering al weer van Follow the money.

Vrijdag 24-06-2016 (zonnig 26/28°)

Rustdag in Mazzaro.

Heerlijk tot een uur of half negen geslapen en daarna de deur direct open! We hebben op deze camping 16 amp en dus kunnen we de thee en de croissant tegelijk maken! Even een baguette gehaald in de campingwinkel; bruin brood hadden we nog. Als je naar het toiletgebouw gaat, kom je door het “Italiaanse” deel. Caravans staan onder overkappingen met tl lampen boven de tafels, die onder de extra luifels hangen. Erg vriendelijke mensen; constant Bon giorno en na 2 uur al Bonna Sera. De toiletgebouwen zij gedateerd, maar erg schoon en er zijn voldoende heerlijke warme douches! Na het eten en de thee zijn we naar Vada gefietst om wat boodschappen te doen. Een leuk plaatsje met veel restaurantjes, maar geen ansichten te koop? De postzegels hebben we al in Viareggio gekocht, nu de kaarten nog. Als we op de camping terug komen, is het druk met nieuwkomers; allemaal Italianen die voor het weekend komen zoals later blijkt. Bijna alle plaatsen worden benut! Opvallend is, dat alle Italianen met een camper komen. Er is geen tent of caravan bij; allemaal oudere types van Mobilvetta’s en Laika’s en veel Italianen hebben minstens één hond! We fietsen ook nog even naar het strand, dat op zo’n 500 m ligt. Gezien het heerlijke weer, de vooruitzichten hier en in het binnenland de komende week besluiten we hier wat langer te blijven. We horen ook van andere kampeerders, dat het meer naar het zuiden niet mooier wordt, maar meer van hetzelfde is en dan kun je beter hier staan voor €11 per dag!